زلزله‌ای نیرومند دیگر در هرات؛ از وارد شدن تلفات و خسارات گزارش شده است

خسارات ناشی از زلزله روز شنبه 15 میزان در ولسوالی زنده جان ولایت هرات

احمدالله متقی رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در هرات و رئیس کمیسیون کمک رسانی به زلزله زده‌ها می‌گوید که در زلزله امروز چهارشنبه این ولایت حدود ۱۲۰ تن زخمی شده اند.

متقی گفت که این رویداد کشته هم دارد اما شمار آنرا شریک نکرد.

به گفته او، شمار تلفات زلزله امروز بخاطری کم است که مردم پیشاپیش در فضای باز بودند:

"زلزله یکبار دیگر شهر هرات را لرزاند، ولسوالی‌های اطراف آن مانند رباط سنگی، انجیل و گلران را هم لرزاند و روستا‌های زیادی را ویران کرد."

پیش از این منابع در شفاخانه حوزه‌ای هرات به رادیو آزادی گفتند که پس از زلزله امروز ۱۲۰ زخمی و یک جسد به این شفاخانه منتقل شد.

زلزله امروز هرات حدود ۴۰ کیلومتری شمال شهر هرات را شدیداً تکان داد که به گفته مرکز تحقیقاتی زمین شناسی ایالات متحده ۶.۳ درجه ریشتر مشابه به زلزله شنبه گذشته این ولایت بوده است.

احمدالله متقی رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان طالبان در هرات شمار کشته شده‌های زلزله شنبه را حدود یک هزار نفر و زخمی‌ها را حدود دو هزار نفر خوانده است.

اما سازمان جهانی صحت اعلام کرده که در زلزله شنبه ۱۲۹۴ تن کشته و ۱۶۸۸ تن دیگر زخمی شدند.

ولسوالی زنده جان هرات مرکز زلزله شنبه گذشته بود که براساس گزارش‌ها هنوز هم در آن ۴۸۵ نفر ناپدید اند.

با آنکه هنوز کمک های اضطراری به همۀ افراد نیازمند در مناطق زلزله زده در هرات نرسیده، اما نهادهای مختلف داخلی و بین المللی تدابیر لازم را به هدف ارسال کمک ها٬کمک ها اعلام کرده اند.

فرامرز برزین، معاون سخنگوی کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان به رادیو آزادی گفت که آنها و ادارات همکارشان پروسۀ کمک رسانی را آغاز کرده اند:

"کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و موسسات همکار آن مانند موسسۀ واو WAW وسا WASSA و آرا ARAA فعلاً در ساحه حضور دارند و برای کسانی هستند که همه چیز شان را از دست داده اند، اقلام ضروری مانند خیمه، وسایل کمک های ضروری و کیت های صحی را توزیع می کنند."

مردم آسیب دیده از زلزله شدید روز شنبه در هرات می گویند که به غذا، سرپناه، خیمه، آب آشامیدنی پاک و ادویه نیاز مبرم دارند.