برخی نهادهای خیریه و رضاکاران: طالبان مانع جمع آوری کمک‌ها به زلزله زدگان شده اند

خیمه های زلزله زدگان در ولسوالی زنده جان ولایت هرات

با آن‌که پس از گذشت شش روز از وقوع اولین زلزله در ولسوالی زنده جان هرات هنوز هم روند کمک‌رسانی ادامه دارد، شماری از نهادهای خیریه و رضاکاران در برخی ولایات افغانستان ادعا می‌کنند که طالبان مانع جمع‌آوری و توزیع کمک‌های‌شان به آسیب دیدگان زلزله ولایت هرات شده‌اند.

آنان می‌گویند که مقام‌های محلی در ولایات تأکید دارند که این کمک‌ها در هماهنگی با آن‌ها جمع‌آوری و توزیع شود.

عبدالقادر صالحی فعال مدنی و مسئول بنیاد خیریه خانه مهر در این مورد به رادیو آزادی می‌گوید: "متأسفانه از روز اول مقام‌ها تأکید می‌کردند که توزیع کمک‌ها باید تحت چتر ما باشد، هیئتی‌که از کابل هم آمده بود گفت که کمک‌ها باید تحت چتر ما باشد، من گفتم که کجاست چتر شما، کجاست آمار، کجاست سروی و کسانی را که نگهداری می‌کنید تا حداقل کمک‌ها به ایشان برسد، متأسفانه تا حال کدام مرکز مطمئینی برای مدیریت کمک‌ها وجود ندارد."

پس از وقوع زلزله مرگ‌بار در غرب افغانستان در کنار اقدام نهادهای خیریه داخلی و بین‌المللی برای کمک‌رسانی به زلزله زدگان ده‌ها تن فعالان و مردم عام به گونه رضاکارانه در ولایت‌های مختلف افغانستان صندوق‌های جمع‌آوری کمک به آسیب دیدگان این رویداد را ایجاد کرده و صدها هزار افغانی جمع‌آوری کردند.

آن‌ها نیز شکایت و ادعا می‌کنند که مقام‌های محلی مانع جمع‌آوری کمک آنان شده‌اند.

یکی از این رضاکاران در ولایت غزنی که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی می‌گوید: "ما تقریباً کمک‌های کافی را جمع‌آوری کردیم، حدود سه صد هزار کلدار و افغانی بود، در کنار آن لباس‌ها و دیگر سامان آلات بود، طرف‌های شام بود که از اطلاعات و فرهنگ نفر آمد و گفت که والی امر کرده به قوماندانی امنیه که خیمه‌ها را جمع کنید، ما را از این کار منع کردند."

این رضاکاران ادعا می‌کنند که حکومت طالبان می‌خواهد کمک‌های جمع‌آوری شده مردمی را از آدرس خود به مردم توزیع کند و نشان دهد که همه تلاش‌ها را خود‌شان کرده‌اند.

حمیدالله نثار رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ولایت غزنی این ادعا‌ها را بی‌اساس خوانده می‌گوید که در این ولایت کمیته از سوی آن‌ها ساخته شده تا کمک‌ها تحت چتر آن جمع‌آوری شود.

نیروهای حکومت طالبان در منطقه زلزله زده زنده جان ولایت هرات

آقای نثار هدف از ایجاد این کمیته را جلوگیری از سوء استفاده‌ها می‌گوید.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان و رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد این ادعاها پاسخ ندادند.

برخی باشندگان و آسیب دیدگان زلزله در هرات اما تأکید دارند که هوا رو به سرد شدن است و باید به موارد بنیادی مردم در این ولسوالی زودتر و بیشتر توجه شود.

محمد عارف باشنده ولسوالی زنده جان و یکی از آسیب دیدگان زلزله هرات به رادیو آزادی می‌گوید: "آن‌جا منطقه بسیار سرد است، اگر این‌گونه ادامه پیدا کند به یک خیمه زندگی نمی‌شود باز هم یک سرپناه می‌خواهیم این‌گونه که زندگی نمی‌شود."

این در حالی‌ است که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به روز پنجشنبه در صفحه اکس خود نوشته که تا کنون کمک‌های مختلف شماری از کشورها برای دستگیری زلزله زدگان به هرات رسیده است.

ولایت هرات در یک هفته اخیر شاهد دو زلزله شدید و چندین پس‌لرزه بوده که بر اساس آمار تأیید شده از سوی حکومت طالبان تا کنون بیش از چهار هزار تن کشته و زخمی شده‌اند.