یونیسف: زلزله ها در ولایت هرات بیشتر کودکان را تحت تاثیر قرار داده است

کودکان یکی ازمناطق زلزله زده در ولایت هرات

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید، کودکان در افغانستان به شدت تحت تاثیر زلزله‌های اخیر قرار گرفتند.

یونیسف روز گذشته در حساب ایکس خود نوشته که برای رسید‌گی به وضعیت کودکان متاثر از زلزله‌های اخیر هرات ۸۰ متریک تُن کمک‌های صحی این سازمان به کابل رسیده است.

این سازمان اما این کمک‌ها را برای رسید‌گی به وضعیت اطفال متاثر شده از زلزله‌های اخیر بسنده ندانسته و درخواست کمک‌های بیشتری کرده است.

شکیلا، داکتر دندان و مادر یک کودک ۵ ساله در هرات است. او می‌گوید، زلزله‌های اخیر هرات بالای دخترش اثرات منفی گذاشته است. شکیلا می‌گوید، دخترش پس از زلزله‌های اخیر به مشکلات روحی و روانی دچار شده است:

"زلزله‌ها در روز اول خیلی ادامه‌دار بود، هیچ چیز یا غذا نمی‌خورد تا فردا بعد از ظهراش مثلاً با عرض معذرت که دلبدی داشت، فعلا دخترم شبانه خیلی خواب می‌بیند خواب خیلی بدی می‌بیند یک دفعه از جا بلند می‌شود، می‌گوید نمی‌فهمم که چرا اینطور هستم احساس می‌کنم زیر پایم می‌لرزد، احساس می‌کنم یک نفر می‌خواهد من را از پیش تو جدا کند."

یونیسف برخی کمک ها را به کودکان مناطق آسیب دیده از زلزله در هرات فرسناده است

مریم، یک تن دیگر از زلزله‌زد‌گان هرات هم می‌گوید، سه برادرزادۀ او که خوردسال اند نیز در پی زلزله‌ها و پس لرزه‌های اخیر هرات دچار بیماری‌های روحی و جسمی شده اند.
به گفتۀ مریم، این کودکان گواه فروریختن خانه‌شان بر اثر زلزله‌ نیز بوده اند:

"مشکلات مثلاً از لحاظ روحی اصلا آرام نیست، برادر کوچک‌اش نشسته است یکبار به جیغ می‌شود گریه می‌کند، یکی دیگر تا تکان می‌خورد خود را بیرون می‌اندازد، این رقم یعنی مشکلات روحی برایشان پیدا شده، جسمی هم که همچنین طفلک‌ها را یخ زده و سرما و این‌گپ‌ها، شرایط برابر نبوده که به داکتر برویم".

ولایت هرات از ۷ ماه اکتوبر سال روان میلادی تا کنون گواه ۴ زلزلۀ شدید و چندین پس لرزه بوده است. از این میان زلزلۀ ۷ اکتوبر مرگ‌بار بود.

جهان‌شیر ۱۱ساله که باشنده ولسوالی زنده‌جان ولایت هرات هم در اثر این زلزله ۶ عضو خانواده خود را از دست داده است.او چشم دید خود از جریان روز زلزله را اینگونه حکایت می‌کند:

"مه به رد گوسفندان بودم بیامدم داخل کوچه، دیوار چپه شد، یک خواهرک خورد خود را از زیر خاک‌ها بکشیدم دیگر کسی نبود، پدرخود، مادر خود سه تا برادر خود و یک خواهر خود را از دست دادم"

زلزله پر قدرت در هرات خانه های زیادی را ویران کرده و خانواده ها به شمول کودکان در انتظار دریافت کمک برای ساخته خانه های ویران شده خود هستند

افزون بر تلفات جانی، خسارات مالی زیادی هم از این زلزله‌ها برجا گذاشته اند. هرچند تعدادی از مردم در یکی دو روز اخیر به خانه‌هایشان برگشتند، اما فروریختن خانه‌های زیادی و آسیب دیدن بسیاری دیگر از خانه‌ها سبب شده که خانواده‌های زیادی نتوانند تا به امروز به خانه‌هایشان برگردند و با کودکان‌شان شب‌های سرد را در بیرون سپری می‌کنند.

از مقامات محلی طالبان در هرات در مورد میزان خسارات وارده زلزله‌های اخیر هرات، تعداد اطفال متاثر شده از این زلزله ها و میزان کمک‌های مورد نیاز برای رسیدگی به آنان پرسیدیم، اما احمدالله متقی، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان و سخنگوی کمیسیون رسید‌گی به آسیب‌دید‌گان زلزله‌های اخیر تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

اما پیش از این برنامۀ توسعه‌ای ملل متحد (یو ان دی پی) گفته بود که ۹۰ درصد جان باختگان زلزله‌های هرات زنان و کودکان هستند.