حکومت طالبان واردات نمک از بیرون افغانستان را ممنوع اعلان کرد

جریان کار بالای نمک پروسس ناشده در ولایت تخار افغانستان

حکومت طالبان هر نوع واردات نمک خام و پروسس شده را به داخل افغانستان ممنوع قرارداده و تأکید بر استفاده از نمک معادن افغانستان کرده است.

ادارۀ ملی غذا و ادویۀ حکومت طالبان می‌گوید که این فیصله از سوی کمیسیون اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان صورت گرفته است.

نعیم‌الله ایوبی، رئیس عمومی مصئونیت غذایی این اداره در یک پیام ویدیویی که به رسانه‌ها فرستاده گفته است:

"افغانستان سالانه به ۳۰۰ هزار تن نمک نیاز دارد که از این جمله ۱۶۰ هزار تن نمک خوراکی و ۱۴۰ هزار تن نمک صنعتی می‌باشد و سالانه ۴۹۲ هزار تن نمک از معادن کشور استخراج می‌شود، به همین خاطر و به اساس فیصلۀ کمیسیون اقتصادی ریاست الوزرای امارت اسلامی، واردات نمک پخته و خام به گونۀ مطلق بند است."

ایوبی گفت، تمام تاجران و کارخانه‌داران تولید نمک در داخل افغانستان می‌توانند جوازهای فعالیت‌شان را از ادارۀ ملی غذا و ادویۀ حکومت طالبان بدست آورند.

برخی از وارد کننده گان نمک می گویند که محصولات نمک افغانستان کیفیت خوب ندارد٬ اما اتاق های تجارت و صنایع این کشور این ادعا را رد کرده اند

این درحالیست که شماری از وارد کنندگان و کارخانه داران پروسس نمک ادعا می‌کنند که کیفیت نمک معادن افغانستان خوب نیست و این اقدام حکومت طالبان سبب متوقف شدن کار و بارشان خواهد شد.

عبدالرحمن یکی از وارد کنندگان که بیشترین نمک را از پاکستان به افغانستان وارد می‌کند، به رادیوآزادی گفت:

"نمک معدن تخار قابل استفاده نیست تقریباً ۸۰ درصد خاک و۲۰ درصد نمک دارد، تقریبا افغانستان به ۱۷۰ هزار تن نمک نیاز دارد و آن به قدری نیست که ضرورت همه با آن مرفوع شود."

حسیب، مالک یکی از شرکت‌های تولید نمک آیودین‌دار در ولایت پکتیا در این باره به رادیوآزادی گفت:

"معادن در اندخوی و تخار است که نمک‌شان بسیار بی‌کیفیت است، ما در اندخوی معادن آبی داریم که نمک آبی وقتی که ما این نمک را به واسطه نور آفتاب خشک می‌کنیم کیفیت خود را از دست می‌دهد، نمکی که از پاکستان می‌آمد بسیار خوب با کیفیت بود، اگر نمک از بیرون نیاید فابریکۀ ما مسدود می‌شود بخاطری که دیگر نمک نیست."

اما اتاق معادن و صنایع افغانستان این ادعای تاجران و فابریکه‌داران را رد می‌کند و می‌گوید، کیفیت نمک معادن افغانستان خوب است.

نمک تولید شده افغانستان همین اکنون نیز در بازار های این کشور به فروش می رسد اما نمک وارداتی در رقابت قوی با تولیدات شرکت های قرار دارد

عبدالمعید هاشمی، مسئول مطبوعات این اتاق به رادیوآزادی گفت:

"این دلیل را بیشتر تاجران مطرح می‌کنند تا نمک خارجی را بیاورند و این جا به فروش برسانند، نمک داخلی ما بهترین کیفیت را دارد، ما در مزار فابریکه‌ای را داریم که نمک آیودین را تولید می‌کند و بهترین نمک است."

به اساس معلومات اتاق معادن و صنایع افغانستان، در حال حاضر ۱۴ معدن نمک در افغانستان وجود دارد که از این میان پنج معدن آن در ولایت‌های فاریاب، تخار و هرات قابل استفاده می‌باشد.

مسئولان این اتاق از حکومت طالبان می‌خواهد که برای کارخانه‌داران امکانات و سهولت‌هایی را فراهم کند تا آنان بتوانند نمک با کیفیت بالا تولید کنند.

به گفتۀ این اتاق، از میان ۶۷ سکتور خودکفا در افغانستان یکی آن سکتور تولید نمک است که در حال حاضر ۴۵ فابریکۀ در بخش تولید نمک فعالیت می‌کند.