فعالان رسانه یی افغانستان کمپاین جمعآوری کمک به مهاجرین اخراج شده از پاکستان را آغاز کرده اند

یک بانو و فرزندان یک خانواده مهاجر افغان که مجبور شدند پاکستان را ترک کنند و به افغانستان برگردند

ده‌ها تن از فعالان رسانه‌های اجتماعی کمپاین آنلاینی را برای کمک‌رسانی به مهاجرین اخراج شده افغان از پاکستان آغاز کرده‌اند.

آنان از تجار، نهادهای خیریه و افراد ثروتمند می‌خواهند به مهاجرین افغانی‌که همه چیز خود را در پاکستان از دست داده و ازین کشور اخراج شده‌اند، کمک کنند.

ذبیح‌الله که از طریق ایجاد صفحه ویژه فیس‌بوک برای جمع‌آوری کمک به مهاجرین اخراج شده افغان در این کمپاین سهم گرفته در صحبت با رادیو آزادی در این مورد می‌گوید:

"با آن هموطنان خود که به کشور آمده اند در این وضعیت دشوار همکاری کنید، کسی‌که کرایه زیاد می‌گیرد آن را کاهش دهد و همه تجار ملی با آنان همکاری کنند، بخاطری‌که ۷۰ درصد این مردم بی‌کار اند."

بسم‌الله وطن‌دوست مسئول یک رادیوی محلی در کندهار که از طریق صفحه ایکس خود به این کمپاین آنلاین پیوسته به رادیو آزادی می‌گوید:

"بالای همه مردم افغانستان صدا می‌کنیم که در حد توان خود همکاری کنند، اگر کسی حویلی خالی دارد برای‌شان بدهد، اگر کسی چیزهای اضافه دارد آن را به مهاجرین بدهد که به زور اخراج شده‌اند، اگر کسی توان مالی دارد همراه‌شان کمک کند، مواد غذایی کمک کنند، اگر کسی توان بیشتر از این را دارد به مهاجرین سرپناه بسازد."

گروهی از مهاجرین افغان که از پاکستان اخراج شده اند

شماری از نهادهای خیریه نیز به این کمپاین آنلاین سهیم شده و خواستار کمک به مهاجرین اخراج شده افغان از پاکستان اند.

هارون ارباب مسئول یک نهاد خیریه در افغانستان می‌گوید که تا کنون به تعدادی از مهاجرین کمک کرده‌اند، اما به‌گفته او برای تداوم کمک‌ها به همکاری تجار، افراد ثروتمند و دیگر افغان‌ها ضرورت است:

"من کوشش می‌کنم به اندازه توان مالی خود به آنان کمک کنم، تا کنون هموطنان با ما کمک نکرده‌اند، من از هموطنان خود می‌خواهم که با ما کمک کنند تا کمک‌های شان را به مهاجرین بسپاریم."

شماری از بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان هم به روند کمک به این مهاجرین پیوسته اند.

افغانهای برگشته به افغانستان خواهان دریافت کمک های بشری اند

فرید ملک بازیکن تیم ملی کریکت مدال نقره خود را که در بازی‌های آسیایی در مقابل پاکستان کسب کرده را به هدف کمک به مهاجرین اخراج شده از پاکستان به حراج گذاشته است.

در همین‌حال، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان هم ناوقت روز پنجشنبه در صفحه ایکس خود از ایجاد حساب‌های بانکی ویژه برای جمع‌آوری کمک‌های داخلی و خارجی به مهاجرین اخراج شده به افغانستان خبر داده است.

ضرب‌الاجل یک ماهه حکومت پاکستان در زمینۀ اخراج شهروندان خارجی فاقد اسناد از آن کشور در ۳۱ اکتوبر به پایان رسید و سر از روز چهارشنبه اول ماه نومبر روند اخراج اجباری مهاجرین غیر قانونی به شمول افغان‌ها رسماً آغاز شد.

بر اساس گفته‌های برخی مقام‌های پاکستانی، پس از اعلام ضرب‌الاجل حکومت سرپرست پاکستان برای اخراج مهاجرین غیر قانونی ازین کشور، بیش از ۱۶۵ هزار مهاجر افغان به کشور خود برگشته اند.

شماری از این مهاجرین در صحبت با رادیو آزادی از نداشتن پول برای سرپناه و خوراک ابراز نگرانی کرده، خواستار رسیده‌گی به وضعیت‌شان و کمک‌های فوری شده‌اند.