رهبران کشور های عضو اتحادیهٔ همکاری اسلامی خواهان ختم کشتار و جنگ در غزه شدند

رهبران کشور های عضو اتحادیه همکاری اسلامی که در عربستان سعودی اجلاسی را در رابطه به جنگ در غزه برگزار کرده بودند

رهبران کشورهای عربی و رئیس جمهور ایران در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی، در نشست اضطراری اتحادیۀ عرب و سازمان همکاری اسلامی اقدامات اسرائیل در نوار غزه، در جنگ علیه گروه تندرو حماس که توسط ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده را به شدت محکوم کردند.

اشتراک کننده های این نشست که به روز شنبه ( ۱۱ نوامبر) برگزار شد٬ نگران احتمال گسترش این درگیری به سایر کشورها اند.

براساس خبرگزاری فرانسپرس، این نشست پس از حملات خونین هفتم اکتوبر جنگجویان تندرو حماس بر اسرائیل دایر شد، حملاتیکه به گفتۀ مقامات اسرائیلی در اثر آن حدود ۱۴۰۰ تن عمدتا افراد ملکی کشته و ۲۳۹ تن دیگر به گروگان گرفته شدند.

به گفته وزارت صحت نوار غزه که در کنترل گروه تندرو حماس قرار دارد، در نتیجۀ حملات هوایی و زمینی اسرائیل که در واکنش به حملات هفتم اکتوبر گروه تندرو حماس آغاز شد، بیش از ۱۱ هزار تن که اکثراً افراد ملکی و بسیاری از آنها کودک بودند، کشته شده اند.

شهر غزه از تاریخ هفتم اکتوبر تاکنون زیر حملات شدید اسرائیل قرار دارد

این ارقام بطور مستقل تائید نشده است.

بر اساس خبرگزاری فرانسپرس، شهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، روز شنبه همزمان با آغاز نشست گفت، که سعودی میزبان این نشست، مقامات اسرائیل را مسئول به گفتۀ او، جنایات علیه مردم فلسطین می داند.

محمد بن سلمان، در مورد اقدامات اسرائیل در نوار غزه و کرانه غربی اشغالی گفت که عربستان مطمئن است که تنها راه تضمین امنیت، صلح و ثبات در منطقه پایان دادن به اشغال، محاصره و شهرکسازی است.

براساس خبرگزاری دی. پی ای. جرمنی، محمد بن سلمان در نخستین دیدارش پس از بهبود روابط با ایران در ماه مارچ، دیروز(۱۱ نوامبر) با محمد ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران ملاقات کرد.

در تصویری که در شبکۀ ایکس(تویتر سابق) توسط خبرگزاری رسمی عربستان سعودی منتشر شده، محمد بن سلمان و ابراهیم رئیسی با هم دیده می شوند که در حاشیه نشست سران کشورها در مورد نوار غزه، در کنار هم نشسته اند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی

براساس خبرگزاری فرانسپرس، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در اولین سفر خود به عربستان سعودی از زمان بهبود روابط دو کشور در ماه مارچ، گفته که ممالک اسلامی باید اردوی اسرائیل را به دلیل عملکرد آن در نوار غزه به حیث یک "سازمان تروریستی" معرفی کنند.

براساس خبرگزاری دی. پی ای. جرمنی، بشار اسد رئیس جمهور سوریه، نیز در سخنرانی روز شنبه خود در نشست سران کشورهای اسلامی و عربی در ریاض، در برخورد با جنگ اسرائیل در برابر گروه تندرو حماس در نوار غزه، به جای حرف، خواستار عمل شد.

اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ پس از سرکوب وحشیانه اعتراضات توسط رژیم بشار اسد که منجر به جنگ داخلی شد، عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورد. اسد برای اولین بار پس از یک دهه انزوا، به این نشست اتحادیه عرب پیوست.

براساس خبرگزاری فرانسپرس، اسرائیل میگوید که قصد نابودی گروه تندرو حماس را دارد و این گروه مسلح را مسئول تلفات بلند دانسته و به استفاده از افراد ملکی به حیث "سپر انسانی" متهم میکند، اتهامی که گروه تندرو حماس که توسط ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده، آن را رد میکند.

آرش همایون