صد ها تن در اوکراین به طرفداری از اردو و در مخالفت با فساد٬ گردهمایی برپا کردند

تصویر آرشیف

صدها تن در حالیکه بیرق های بزرگ اوکراین را با خود حمل می کردند، روز شنبه(۱۸ نوامبر) در شهر کیف پایتخت آن کشور تظاهرات را براه انداخته و در حمایت از اردوی اوکراین و برضد فساد در آن کشور، شعار دادند.

یک تظاهر کننده به نام ماریا بارباش به روز شنبه در حالیکه در کنار شعاری که در آن نوشته شده بود "ما به طیارات بی پیلوت نیاز داریم نه به ستدیوم ورزشی" به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت:

"من بیش از ۱۰۰ شهر اوکراین را سازماندهی کردم که برای تخصیص پول بیشتر برای اردوی اوکراین و بر ضد فساد اعتراض کنند. بنابر این اولویت اول، در بودجه های محلی و مرکزی ما، باید ابتدا به سمت اردوی و نیروهای امنیتی سوق داده شود."

وانیا هاوریش، یک تظاهر کننده دیگر که در شهر کیف محصل است، نیز به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته که در زمان جنگ، حکومت اوکراین باید پول بیشتری را برای اردوی این کشور مصرف کند.

این تظاهرات و راهپیمایی توسط گروهی از شهر کیف، موسوم به"پول برای نیروهای مسلح" سازماندهی شده بود. این گروه می خواهد تا بودجۀ بیشتر در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار داده شود.

در این حال اردوی اوکراین گفته که روز گذشته نیروهای روسیه حملات هوایی گسترده را بر تاسیسات زیربنایی در مناطق شمال و جنوب این کشور، انجام داده اند.

اردوی اوکراین، به روز شنبه در اعلامیه ای گفت که از جملۀ ۳۸ طیارۀ بی پیلوت"شاهد" ساخت ایران، ۲۹ طیاره آن را سیستم های دفاع هوایی اوکراین سقوط داده اند.

نیروهای اوکراینی از ماه فبروری سال ۲۰۲۲ در برابر تهاجم قوای روسی می جنگند

به گفتۀ مقامات اوکراینی این طیارات که از قلمرو روسیه پرواز کرده بودند، تاسیسات زیربنایی انرژی را در منطقه جنوبی اودیسا و دو مرکز دیگر را در منطقه شمالی چیرنی هیف در سرحد با روسیه و بلاروس تخریب کرده و شهر کیف نیز هدف طیارات بی پیلوت قرارگرفت که این دومین همچو حمله، در جریان ماه جاری بوده است.

در این حال در ادامۀ تنش هایی که بعد از تهاجم غیرموجۀ روسیه در ماه فبروری ۲۰۲۲ بر اوکراین، بین مسکو و کشورهای اروپایی افزایش است، براساس خبرگزاری روسی"ریا"، وزارت خارجه روسیه به روز شنبه (۱۸ نوامبر) اعلام کرد که شارژدافیر موقت جمهوری چک را در مسکو به این وزارت احضار کرده است.

این حرکت بعد از آن صورت گرفته که حکومت چک در ۱۵ نوامبر اعلام کرد که دارایی های دولتی روسیه را در قلمرو خود منجمد می سازد و تحریمهای وضع شده بر روسیه به دلیل جنگ مسکو در اوکراین را افزایش داده است.

کرملین این اقدام جمهوری چک را غیرقانونی خوانده گفته، که احتمال دارد مسکو در برابر آن دست به اقدام تلافی جویانه بزند.

آرش همایون