آتش بس میان اسرائیل و گروه حماس امشب پایان می یابد٬ آیا چانسی برای تمدید آن وجود دارد؟

نیروهای اسرائیلی در یکی از جاده های شهر غزه - فلسطین

آتش بس چهار روزه میان اسرائیل و گروه حماس پس از ساعت ۱۲ امشب پایان می یابد. اما اتحادیه اروپا و تعدادی دیگر از سیاستمداران خواستار تمدید آن اند.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود امروز در آغاز نشستی در بارسلونا، خواستار تمدید این آتش بس شده است.

او در ادامه خواستار راه حل سیاسی بین اسرائیل و حماس شد که به گفته اش چرخه خشونت را در حال حاضر و آینده بشکند. وی به ادامه افزود:

"هیچ چیز نمی تواند وحشتی را که حماس در ۷ اکتبر علیه غیرنظامیان اسرائیلی مرتکب شد، توجیه کند."

اما به گفته ای او وحشت نیز نمی تواند، وحشت دیگری را توجیه کند.

جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا

گروه تندرو حماس در ۷ ماه اکتبر به اسرائیل حمله کرد و ۱۲۰۰ نفر را که اکثر غیرنظامی بودند، کشت و حدود ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفت.

در پاسخ، سربازان اسرائیلی به نوار غزه که تحت کنترل حماس است، حمله کردند که به گفته وزارت صحت عامه غزه، نزدیک ۱۵۰۰۰ نفر، کشته شده اند.

هر دو طرف جنگ با میانجیگری قطر، مصر و امریکا آتش بس را برقرار کردند که طی آن ده ها گروگان اسرائیلی و اسیران فلسطینی، مبادله شدند.

در این حال، جو بایدن رئیس جمهور امریکا و ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو نیز از اسرائیل و حماس خواسته اند تا آتش بس را تمدید کنند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از مقام های اسرائیلی اعلام کرد که آماده تمدید آتش بس موقت بشردوستانه هستند، اما به شرطی که روزانه ۱۰ گروگان اسرائیلی، آزاد شوند.

این خبرگزاری همچنان به نقل از گروه تندرو حماس گفته که این گروه هم در حال آمادگی برای تمدید آتش بس است.