مولانا فضل رحمن: در سفر به افغانستان به بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد خواهم کوشید

مولانا فضل الرحمن، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان

مولانا فضل الرحمن، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان می گوید که در سفر به افغانستان تلاش خواهد کرد تا روابط این دو کشور را بهبود بخشد.

مولانا فضل الرحمن قرار است تا چند روز آینده عازم افغانستان شود.

او در مصاحبه اختصاصی با رادیو مشال رادیو آزادی در پاسخ به این پرسش که آیا برای دیدار با ملا هیبت الله به قندهار می رود٬ تأیید کرده گفت که قطعاً با رهبر طالبان دیدار خواهد کرد.

به گفته ای مولانا فضل الرحمن، واضح است که دعوت آنها با اجازه رهبر طالبان صورت گرفته و اصل مقام نیز او است.

پس حتما انشالله با ملا هیبت الله آخندزاده ملاقات می کند.

مولانا فضل الرحمن در حالی به افغانستان سفر می کند که روابط میان طالبان و حکومت پاکستان رو به وخامت است.

تصویر ملاهبت الله رهبر گروه طالبان

مقامات پاکستانی، تحریک طالبان پاکستان و گروه های وابسته به آن را مسئول حملات در خاک شان می دانند و متهم می کنند که اکثر گروه های مسلح مخالف پاکستان در افغانستان پناهگاه های امن دارند.

طالبان قویاً این اتهام را رد کرده و گفته اند که اجازه نمی دهند که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان به کسی یا کشوری متوجه شود.

مولانا فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان گفت که در مورد تحریک طالبان پاکستان با طالبان افغان، گفتگو خواهد کرد.

فضل الرحمن که همیشه به تشکیلات نظامی حکومت پاکستان نزدیک بوده، در سخنان خود تایید کرد که پیش از این سفر با تمامی مقام های حاکم پاکستان دیدار کرده و موضع و خواسته های آنان را با طالبان در میان می گذارد:

« این سفر برای حزب جمعیت علمای اسلام نیست. منافع پاکستان و افغانستان را باید در نظر داشته باشیم. در این مورد من با مقامات پاکستاني در ارتباط شدم، با وزارت خارجه، مقامات کشور، همه حکومت با من در تماس است. آنها موضع و خواسته های پاکستان را به تفصیل برایم روشن ساختند»

مولانا فضل الرحمن اگرچه سفر خود را مهم خواند، اما تأکید کرد که بهبود روابط و جلوگیری از تنش بیشتر به اراده هردو کشور مرتبط است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان هفته پیش گفته بود که از سفر مولانا فضل الرحمن به خاطر بهبود روابط و نزدیکی مناسبات، استقبال می کند.

حکومت پاکستان نگران فعالیت تحریک طالبان پاکستان از قلمرو افغانستان است

همزمان، غلام علی والی خیبر پختونخوا گفت که افغانستان مرفه و صلح آمیز به نفع پاکستان و تمامی منطقه است.

به گزارش رادیو پاکستان، غلام علی به روز جمعه در دیدار با تعدادی از افغانها در پوهنتون پیشاور افزود که تروریزم مردم افغانستان را به شدت متأثر ساخته است.

چندی پیش انستیتوت صلح امریکا در تحلیلی گفته بود که اردو و مقام های پاکستان از طالبان افغان در مبارزه با تحریک طالبان پاکستان ناامید شده اند و بر این اساس، تلاش برای اعمال فشار بر طالبان را، آغاز کردند.

در این تحلیل آمده که پاکستان در نومبر سال ۲۰۲۳ تصمیم گرفت که میلیون ها پناهجوی افغان را از خاک خود بیرون کند تا حکومت طالبان را مجبور به پذیرش خواسته های خود کند.