ادعای دو جبهه مخالف طالبان: افراد طالبان در ولایات مختلف هدف قرار گرفته اند

دو جبهۀ مخالف حکومت طالبان موسوم به آزادی افغانستان و مقاومت ملی افغانستان اخیراً با انتشار ویدیوهای منسوب به حملات اخیر شان مدعی شده اند که به طالبان تلفات وارد کرده اند.

جبهۀ آزادی افغانستان به روز شنبه در شبکۀ ایکس، توییتر سابق خود ادعا کرده که این جبهه تنها در یک شبانه روز گذشته ۳ حمله به مواضع طالبان در ولایات پنجشیر، پروان و بغلان انجام داده است.

این جبهه به روز پنجشنبه ۱۱ جنوری هم ادعا کرده بود که یک کاروان گروه استخبارات طالبان را در منطقۀ پنجصد فامیلی شهر کابل هدف قرار داده است.

براساس ارقام ارائه شده توسط "جبهۀ آزادی افغانستان" در این چهار حمله ۸ نیروی حکومت طالبان کشته و ۹ تن دیگر شان زخمی شده اند.

از سوی هم، جبهۀ دیگر مخالف مسلح حکومت طالبان موسوم به "جبهۀ مقاومت ملی افغانستان" ادعا کرده که در یک حمله چریکی این جبهه در ولایت پروان ناوقت چهارشنبه گذشته یک تن از نیروهای طالبان کشته و دو تن دیگر شان زخمی شده اند.

رادیو آزادی به تنهایی نمی‌تواند این ادعاها را تأیید کند و حکومت طالبان هم تا کنون به این ادعاها واکنشی نشان نداده است.

این جبهه ها پیش از این نیز ادعاهای را مبنی بر انجام برخی حملات مشابه علیه نیروهای طالبان مطرح کرده بودند.

بیشتر در این باره: جبهه مقاومت ملی افغانستان ادعای کشتن و زخمی ساختن ۸ طالب را مطرح کرد

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به سوالات رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد، اما چندی پیش ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان به مخالفان این گروه هشدار داده بود که "تبلیغات بیجا به زیان‌شان تمام خواهد شد."

در این حال شماری از آگاهان امور امنیتی و سیاسی می‌گویند که تا کنون این جبهه‌های مخالف مسلح طالبان دست‌آورد چشمگیری نداشته اند.

تأکید این آگاهان بر این است که جنگ و درگیری نمی‌تواند راه حلی برای پایان دادن به معضل افغانستان باشد.

اسحاق اتمر یکی از آگاهان امنیتی به رادیو آزادی گفت:
"هر از گاهی این‌ها به عملیات‌هایی دست می‌زنند و در آن سربازان یا مقام‌های طالبان را هدف قرار می‌دهند، ولی ما با گذشت دو سال و چند ماه یک حرکت بسیار پایدار و مستحکمی را ندیده ایم و تا کنون آنها اراضی را هم بدست نه آورده اند."

از سوی هم بشیر دودیال یکی از آگاهان سیاسی تأکید می‌کند که مشکل کنونی افغانستان باید از طریق گفت‌وگو و تفاهم حل شود.

او به رادیو آزادی گفت:
"باید این راه‌های حل از طریق مذاکرات و مفاهمه و از طریق فشارهای مدنی به یک راه حل عمومی برسیم تا یک جامعۀ عادلانه مبتنی بر قانون داشته باشیم و افغانستان بتواند عوض تخریب، ترور، انفجار و انتحار یک راه ترقی را در پیش بگیرد."

حدود یک ماه پیش آنتونیو گوترش، سرمنشی ملل متحد در گزارشی گفته بود که در سه ماه گذشته چندین گروه مسلح مخالف طالبان در افغانستان فعالیت داشته اند که جبهه آزادی برجسته‌ترین آنها نشان داده شده است.

بیشتر در این باره: گوترش: از اول اگست تا ۲۲ اکتوبر ۱۴۱۴ رویداد امنیتی در افغانستان رخ داده است

این در حالی است که کابل هفتۀ گذشته همزمان با نخستین روزهای سال جدید میلادی شاهد سه انفجار پی‌هم بود که بر اساس ارقام ارائه شده از سوی حکومت طالبان در این انفجارها حداقل ۱۰ نفر کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی شده اند.

شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت دو حمله را بر عهده گرفته است.

با آنکه حکومت طالبان بارها مدعی شده که امنیت در سراسر افغانستان تأمین است، هر از گاهی خبر از انفجارها و حملات در ولایت‌های مختلف افغانستان به نشر می‌رسند.