محکمه بین المللی عدالت سیاست های اسرائیل را در سرزمین های اشغالی فلسطین بررسی میکند

بیرق فلسطین

جلسه استماعیه محکمه بین المللی عدالت که انتظار می رود شش روز به طول بینجامد، پس از درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای ارائه نظر مشورتی غیرالزام آور درباره سیاست های اسرائیل در سرزمین های اشغالی آغاز شد.

احتمالاً ماه ها طول می کشد تا قضات نظر خود را ارائه شود.

در ابتدای این نشست ریاض المالکی وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، اسرائیل را به نژادپرستی متهم کرد و از محکمه بین المللی عدالت خواست که بلافاصله بدون هیچ قید و شرطی این اشغال را غیرقانونی اعلام کند.

وی تاکید کرد که این کار باید به امید ایجاد دو دولت مستقل در آینده انجام شود.

به درخواست سازمان ملل، محکمه بین المللی عدالت در حالی چگونگی قانونی بودن اشغال ۵۷ ساله اسرائیل را بررسی می کند که حملات اسراییل بر نوار غزه همچنان ادامه دارد.

این حملات پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ ۷ اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرد و دست کم ۱۲۰۰ نفر را کشت و بیشتر از ۲۰۰ تن دیگر را گروگان گرفت.

در پاسخ به این حمله، اسرائیل حملات هوایی و زمینی خود را به نوار غزه آغاز کرد و تا کنون بر اساس آمار وزارت صحت غزه که تحت کنترل حماس است، بیش از ۲۹ هزار نفر کشته شده اند.

نیرو های اسرائیلی در بخشی از نوار غزه

گروه حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا به حیث سازمان ترویستی شناخته می شود.

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در محکمه بین المللی عدالت گفت: دو میلیون و سه صد هزار از مردم غزه که نیمی از آنها کودکان هستند، از خانه های خود آواره، بمباران، کشته و زخمی شده اند.

وی همچنین به حدود سه و نیم میلیون فلسطینی در کرانه باختری شامل بیت المقدس اشاره کرد که به گفته وی با استعمار و خشونت روبرو هستند.

پس از مقامات فلسطینی، نمایندگان ۵۱ کشور و سه سازمان در محکمه بین المللی عدالت سخنرانی خواهند کرد.

اسرائیل در این جلسات صحبت نمی کند اما می تواند موضع خود را کتبی ارائه کند.

یووال شانی، استاد پوهنتون عبری و یکی از اعضای بنیاد دموکراسی اسرائیل، به اسوشیتدپرس گفت که اسرائیل اشغال مداوم را بر اساس ملاحظات امنیتی، به ویژه به دلیل فقدان توافقنامه صلح، توجیه خواهد کرد.

اما مقامات فلسطینی می گویند که این اشغال تبعات گسترده ای فراتر از ملاحظات امنیتی دارد.