لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

تهاجم قوای اسرائیلی به « شفاخانه نصر» در غزه مشکلات تازه یی به بیماران ایجاد کرد


تصویری از داخل شفاخانه در غزه
تصویری از داخل شفاخانه در غزه

مقام های صحی در غزۀ تحت کنترل حماس به روز پنجشنبه گفتند که اسرائیل به «شفاخانۀ ناصر» که یگانه شفاخانۀ بزرگ فعال در نوار غزه است حمله کرد و دهها کارمند، بیمار و بیجا شدگان را که به این شفاخانه پناه آورده بودند اخراج کرد.

اردوی اسرائیل ، حمله به شفاخانۀ ناصر را دقیق و محدود دانسته و گفته است که این اقدام را بر اساس اطلاعات استخباراتی انجام داد و به گفتۀ اردو ، اطلاعات معتبری در اختیار دارد که حماس شماری از گروگانها را در این شفاخانه نگهداشته و ممکن است اجساد برخی از آنها در آنجا باشد.

گروه تندرو حماس این ادعا را رد کرده است.

سمیع ابوظهوری یک مقام ارشد این گروه به روز پنجشنبه اسرائیل را به دروغگویی متهم کرد؛اما دانیل هگاری سخنگوی اردوی اسرائیل گفت که این عملیات نظامی با بسیار دقت و توسط نیروهای ویژه که در راه اندازی این گونه عملیات آموزش خاص دیده اند انجام شده است.

تصویر از غزه
تصویر از غزه

او افزود که یکی از اهداف عملیات حصول اطمینان از ادامه درمان بیماران غزه در این شفاخانه بود.

هگاری همچنان گفت که در این باره با کارکنان شفاخانه چند بار صحبت شده بود.

به گفتۀ او ، نیازی به تخلیۀ افراد از این شفاخانه نیست.

در ویدیوهایی که خبرگزاری رویترز صحت آنها را تایید کرده ، هرج مرج و دود وگرد در دهلیزی های تاریک شفاخانه به چشم میخورد و صدای تیراندازی شنیده می شود.

اشرف القدره سخنگوی وزارت صحت در کنترل حماس در غزه گفته است که تیل مورد نیاز شفاخانه در یک شبانه روز آینده تمام خواهد شد.

او هشدار داده است که زندگی بیماران و بیجا شدگان به شمول شش تن از مریضان که وضعیت صحی شان وخیم خوانده شده با خطر رو به رو است.

اما سخنگوی اردوی اسرائیل می گوید که انتقال دوا و تیل به شفاخانه در هماهنگی با نهاد های بین المللی مدد رسان تنظیم شده است.

حماس توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس در حمله به اسرائیل در هفتم ماه اکتوبر سال گذشته ، دستکم ۱۲۰۰ را که عمدتاً غیرنظامیان بودند کشت و بیش از ۲۰۰ تن را گروگان گرفت.

مقام های صحی در غزه گفته اند که در حملات اسرائیل تاحال بیش از ۲۸ هزار تن اکثراً غیرنظامیان کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG