جنگ در غزه؛ هیچ نشانه یی از توافق آتش بس میان اسرائیل و گروه حماس به نظر نمی رسد

نیروهای اسرائیلی در بخشی نوار غزه

جنگ در نوار غزه در آستانۀ هفتمین ماه آن قرار دارد، اما هنوز هم از شدت حملات نیروهایی اسرائیلی کاسته نشده و نشانه ای از آتش بس هم دیده نمی شود.

اسرائیل گفته تا زمانی که گروه تندرو حماس گروگان های باقی مانده را آزاد نکند و این گروه از بین نرود به حملات خود ادامه خواهد داد.

ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیه اروپا گروه حماس را به حیث یک سازمان تروریستی می شناسند.

تخمین می شود که از جملۀ ۱۳۰ گروگان باقی مانده نزد حماس، ۳۰ تن آنان کشته شده اند، حدود ۱۰۰ نفر دیگر در بدل آزادی اسرای فلسطینی از زندان های اسرائیل، در جریان آتش بس اخیر در نوار غزه آزاد شدند.

ویرانی های ناشی از جنگ و حملات قوای اسرائیلی در غزه

جنگ و حملات نیروهای اسرائیلی در شش ماه گذشته، باعث ویرانی هایی بزرگ و مرگ و میر گسترده در نوار غزه شده است.

بر اساس گزارش گروه بین المللی نجات، ۸۰ درصد باشندگان نوار غزه، یعنی حدود ۱.۷ میلیون تن، به دلیل این حملات مجبور به ترک خانه ها و مناطق اصلی شان شده اند.

وزارت صحت نوار غزه که در کنتزل حماس قرار دارد می گوید که تا اکنون بیش از ۳۰ هزار تن در نتیجۀ این جنگ کشته شده اند که ۱۰ هزار تن آنها کودکان هستند و حدود هفتاد هزار تن دیگر نیز زخمی شده اند.

به دلیل حملات نیروهای اسرائیلی بر نوار غزه، مسیرهای کمک های بشری نیز مسدود شده و میلیون ها تن در معرض خطر گرسنگی شدید و قحطی قرار دارند.

بسیاری از کشورها، از جمله متحدان اسرائیل، تلاش می کنند تا از وخامت بیشتر وضعیت بشری در نوار غزه جلوگیری کرده، اسرائیل را مجبور کنند تا راه ها را برای رسانیدن کمک های بشری باز کند.

دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا

با افزایش فشارهای اتحادیه اروپا برای ایجاد یک مسیر بحری از قبرس به نوار غزه، دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا گفته که متحدان اسرائیل صبر خود را از دست داده اند.

کامرون دیروز(۶ مارچ) در ملاقات با بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل تاکید کرد که برای رسیدن کمک های بشری به نوار غزه، اسرائیل باید گام بردارد.

کامرون همچنین گفته که بریتانیا به طور جدی در مورد حملات اسرائیل بر شهر رفح در نوار غزه نگران است.

در این حال گروه های امدادی می گویند که همۀ نوار غزه درگیر یک بحران بشری است، شمال آن منزوی شده و بسیاری از حدود ۳۰۰ هزار تنی که هنوز هم در آن منطقه زندگی می کنند، برای زنده ماندن به خوردن علوفه حیوانات، مجبور شده اند.

به گفتۀ سازمان ملل متحد، از هر شش کودک زیر سن ۲ سال، در شمال نوار غز یک تن آن از سوءتغذی حاد رنج می برد.