هندو ها و سیک های افغانستان در انتظار بازگشتاندن ملکیت های غضب شدهٔ خود اند

تعدادی از سیک های افغانستان

درحالی که وزارت عدلیهٔ حکومت طالبان روز سه‌شنبۀ گذشته از ایجاد یک کمیسیون برای بازگرداندن ملکیت‌ها و زمین‌های اهل هنود و سیک‌های افغان خبر داد، اما برخی از هندوها و سیک‌ها می‌گویند، تا اکنون هیچ کار عملی در زمینۀ برگشتاند ملکیت‌های آنان صورت نگرفته است.

یکی از سیک‌های افغان که ادعا می‌کند، نزدیک به ۵۰۰ جریب زمین‌های او و خانوادهٔ کاکایش در حکومت‌های گذشته غصب شده است بخاطر مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:

"هر حکومت که نو‌ می‌آید برای ما وعده می‌دهد، اما عمل نمی‌کنند، حکومت طالبان سه سال است می‌گویند، اما ما را وزارت عدلیه و محکمه فرستادند، مثل جمهوریت کاغذپرانی زیاد است، در عمل چیزی نیست."

این درحالیست که اخیراً به ویژه با حاکمیت دوبارهٔ طالبان، شمار زیادی از هندوها و سیک‌های افغان به دلیل حملات به امکان مذهبی‌شان و تهدید‌های امنیتی کشورشان را ترک کردند و به کشورهای دیگر از جمله هند پناه برده‌اند.

بسیاری از سیک ها و هندو های افغان به دلیل افزایش تهدید امنیتی و حملات بر درمسال ها در افغانستان این کشور را ترک کرده اند

چهبول سینگ، رئیس شورای مردمی اهل هنود افغان در هند به رادیو آزادی می‌گوید، هرچند از این اقدام حکومت طالبان خرسند است، اما به گفتهٔ او، طالبان ابتدا باید به امنیت هندوهای و سیک‌های افغان در افغانستان توجه کند:

"بهترین گپ است، کاش این قسم شود، ما خوش می‌شویم و می‌خواهیم برادران هندوی ما که در هند و پاکستان ماندن پس به کشور خود بی‌آیند و زندگی کنند، اما این را کی ضمانت می‌کند که باز بالای این‌ها حمله نشود و تا که یک حکومت درست در افغانستان نه آید مشکل است که دوباره بازگردند به افغانستان."

از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در بارۀ خواست‌های سیک‌ها و هندو‌های افغان پرسیدیم، اما تا زمان نشر گزارش پاسخی دریافت نکردیم.

از سوی دیگر روزنامهٔ تایمز هند گزارش داده است که وزارت خارجۀ هند از اقدام طالبان برای بازگرداندن ملکیت‌های هندوها و سیک‌های افغان استقبال کرده است.

طالبان در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ در دیدار با نماینده های سیک و هندوی افغان وعده داده بودند که به مشکلات شان رسیده گی خواهند کرد.

روزنامه به نقل از راندر جیسوال، سخنگوی وزارت خارجهٔ هند نوشته است، اگر طالبان تصمیم گرفته‌اند که ملکیت‌ها و زمین‌ها را به شهروندان که متعلق به جامعۀ هندو و سیک‌های افغانستان هستند بازگردانند، آنان این را یک تحول مثبت می‌دانند.

وزارت عدلیۀ حکومت طالبان در اوایل ماه مارچ هم گفته بود که کمیسیون جلوگیری از غصب زمین، تحقیقاتی را در مورد املاک غصب شدۀ هندوها و سیک‌های افغان در سراسر افغانستان آغاز کرده است.

مسألۀ غصب زمین‌ها وملکیت‌های مربوط به هندوها و سیک‌های افغان مشکلی است که از سال‌ها به این‌سو حل ناشده باقی مانده است و حکومت طالبان نیز در سه سال گذشته با وجود وعده‌های مکرر، ظاهراً تا هنوز اقدام عملی نکرده است که تا ملکیت‌های غصب شدۀ آنان برایشان بازگردانده شود.