فصل سوم لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان با حضور کمرنگ تماشاچیان آغاز شده است

تصویر آرشیف: رقابت های لیگ برتر فوتبال در زمان جمهوریت

فصل سوم لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان دیروز (شنبه) با حضور کمرنگ علاقمندان این مسابقات در کابل آغاز شد.

در ویدیوهای نشر شده از مراسم افتتاحیۀ این مسابقات که به روز شنبه در استدیوم فوتبال در کابل ، دیده می‌شود که تعداد تماشاچیان اندک است و چوکی تماشاگران تقریباً خالی به نظر می‌رسد.

این مراسم مانند سال‌های جمهوریت با اجرای موسیقی و مراسم خاصی به همراه نبود.

برخی از باشندگان کابل وعلاقمندان فوتبال می‌گویند که وضع برخی از قیودات از جمله عدم اجازه برای حضور زنان خانواده‌ها سبب شده تا آنان علاقه‌ای برای تماشای این مسابقات از نزدیک نداشته باشند.

در گذشته تیم های فوتبال دختران نیز در رقابت های اشتراک میکردند و خانواده های زیادی نیز به تماشای مسابقات میرفتند

یک جوان ساکن شهر کابل که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"قبلاً در دورۀ جمهوریت می‌رفتیم، اما از وقتی که امارت آمده نرفته ایم، قیدگیری زیاد است به فامیل‌ها اجازه نمی‌دهند، قبلاً این گونه نبود و طالبان بر ورود بعضی جوانان برخی قیودات را وضع می‌کنند."

همچنان روینا حیدری که ورزشکار و از علاقمندان فوتبال در کابل است، می‌گوید :

"در جاها و اجتماعاتی که زنان اشتراک نداشته باشند، آن جامعه به شکست مواجه می‌شود، دوم این که مردم نسبت به ورزش بدون انگیزه هستند."

طیبه رمضانی، یکی دیگر از علاقمندان فوتبال به رادیو آزادی گفت، در کنار محدودیت‌های طالبان بر زنان، شرایط کنونی افغانستان سبب می‌شود شماری مردم به تماشای مسابقات نروند:

"اول این که به دختران و زنان در چنین جاها اجازه داده نمی‌شود، اگر هم اجازه داده شود واقعاً بخاطر شرایط ناامنی و نابسامانی ما نمی‌توانیم برویم."

این درحالیست که در سال‌های گذشته این مسابقات با حضور پررنگ مردم و فوتبال دوستان و با حضور خانواده‌ها از جمله زنان و دختران برگزار می‌شد و شماری از آوازخوانان زن و مرد به اجرای موسیقی زنده در مراسم افتتاحیۀ این مسابقات می‌ پرداختند.

این مسابقات و همراهی آن با موسیقی و آوازخوانی توانسته بود صدها تماشاچی را بخود جلب کند و آنان با علاقمندی و هیجان در استدیوم ورزشی کابل حضور می‌یافتند و از آن استقبال می‌کردند.

بر اساس گزارش‌ها، در آن زمان نرخ تکت اشتراک در این مسابقات گاهی به صدها افغانی هم می‌رسید.

گوشه یی از رقابت فوتبال میان تیم های دختران در کابل که در چهارچوب لیگ فوتبال در سال ۲۰۲۰ در کابل برگزار شده بود

مصطفی هاشمی، سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان در مورد کمرنگ بودن حضور تماشاچیان این مسابقه اظهار نظر نکرد، اما گفت که در حال حاضر تکت تماشای این مسابقات برای علاقمندان رایگان توزیع می‌شود.

او به رادیو آزادی گفت که برای نخستین بار برخی بازیکن‌های خارجی نیز در تیم‌های این لیگ بازی خواهند کرد:

"در این مسابقات برای اولین بار بازیکن‌های خارجی از کشورهای افریقایی و ایران و پاکستان در بین تیم‌ها حضور دارند. تکت‌ها هم رایگان است، تماشا گران می‌توانند به صورت آزاد و مجانی بیایند."

هاشمی افزود که در مسابقات فصل سوم لیگ قهرمان فوتبال افغانستان ۱۲ تیم اشتراک دارند که ۶۶ مسابقه در ۳۳ روز برگزار خواهد شد.

طالبان از زمان حاکمیت دوباره‌شان بر افغانستان در کنار دیگر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بر شهروندان افغانستان، بر ورزش زنان ممنوعیت وضع کرده و حضور آنان در ورزشگاه‌ها را ممنوع کرده است.