انتونی بلینکن: واشنگتن از پلان حملهٔ اسرائیل به شهر رفح در غزه پشتیبانی نمیکند

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا گفته که هنوز طرح عملیات نظامی اسرائیل در شهر رفح در جنوب غزه را برای نجات جان غیرنظامیان ندیده است اما تاکید کرده که واشنگتن از چنین حمله ای حمایت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بلینکن و بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل، به روز چهارشنبه (اول می) دیدار دو و نیم ساعته در بیت المقدس داشتند.

پس از این دیدار اسرائیل بار دیگر تاکید کرد که عملیات رفح با وجود موضع امریکا و هشدار قاطع سازمان ملل متحد که گفته اند چنین اقدامی باعث بحران جدی بشری خواهد شد، ادامه می یابد.

بلینکن پس از دیدار با نتنیاهو به خبرنگاران گفت که اگر برنامۀ موثر و قابل اعتماد برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان وجود نداشته باشد، ایالات متحده نمی تواند از عملیات نظامی بزرگ در رفح حمایت کند.

بنیامین نتانیاهو در چندین سخنرانی خود به پلان حمله بر شهر رفح تاکید کرده است

به گفتۀ وزیر خارجه امریکا، از دیدگاه کشورش راه های دیگری نیز وجود دارد که از آنها در برابر چالش های جاری گروه حماس استفاده شده می تواند. تاکید او بر همین بود که به عملیات در مقیاس بزرگ نیازی نیست.

حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته می شود.

به گزارش رویترز، سخنگوی دولت اسرائیل گفته که کشورش قصد دارد تا جنگجویان باقی مانده حماس را از بین ببرد.

این سخنگو افزوده که اسرائیل متعهد به نابودی چهار پایگاه از میان پنج پایگاه حماس در رفح است و در این مورد، برنامه هایش را با وزیر خارجه امریکا در میان می گذارد.

پیش از این، بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل بر از سر گیری عملیات نظامی در رفح از روز شنبه تاکید کرده بود. در این شهر نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه پناه برده اند.

نیروهای اسرائیلی در بخشی از شهر غزه

صدراعظم اسرائیل گفته که در صورت رسیدن به توافق آتش بس و یا هم نرسیدن به آن، عملیات نظامی علیه گروه حماس در شهر رفح تا نابودی کامل این گروه ادامه خواهد یافت.

از جانبی هم اسرائیل روز سه شنبه اعلام کرد که منتظر پاسخ حماس در مورد طرح آتش بس در غزه است.

جنگجویان گروه حماس در هفتم اکتوبر سال گذشته با حمله برق آسا در خاک اسرائیل، حدود ۱۲۰۰ تن را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفتند.

در پاسخ به این حملات، اسرائیل عملیات سنگین هوایی و زمینی را بر غزه به اجرا گذاشت که به گفتۀ مقام های فلسطینی بیش از۳۴ هزار تن در جریان نزدیک به هفت ماه در این شهر کشته شده اند.