رضاکاران: "سیلاب‌زدگان به کمک‌های فوری نیاز دارند"

سیلاب در بعلان ۳۱۵ کشته برجای گذاشته است.

پس از جاری شدن سیلاب‌‌های اخیر در ولایات مختلف از جمله بغلان، برخی سیلاب‌زدگان و رضاکاران از نیازمندی به کمک‌های فوری می‌گویند.

در یک ویدئو که به رادیو آزادی فرستاده شده، یکی از آسیب دیده‌گان سیلاب‌های ولسوالی برکۀ بغلان می‌گوید:

"سیل برای ما زندگی نمانده است، نه انسان مانده است، نه حیوان مانده است، نه آبادی مانده است، برخی خانه‌های است که یک نفر هم زنده مانده است."

دین محمد یک تن از سیلاب زدگان از ولسوالی دهنۀ غوری به رادیو گفت:

"خسارت بسیار زیاد است، زمین زراعتی ۲ هزار جریب ما و دیگر مردم که پیاز و رومی کاشته بودیم، از بین رفته است. تا اکنون توجه به ما نشده است."

شمس‌الله یک تن از رضاکاران از ولسوالی نهرین بغلان به رادیو آزادی می‌گوید، با توجه به نیازمندی‌های مردم، باید در بخش‌های تهیۀ لباس، مواد غذایی و سرپناه اضطراری کمک‌ها بیشتری صورت گیرد.

"ما از تمام موسسات و تجاران ملی می‌خواهیم که بیایند و به این مردم کمک کنند، زیرا این سیلاب برایشان هیچ چیزی نگذاشته است، این سیلاب در بغلان بی‌سابقه است، اگر به همه ساحه بروید، فکر می‌کنید که اینجا هیچ خانه و زندگی نبوده است."

میرویس، یک رضا کار از ولسوالی بغلان مرکز به رادیو آزدی در مورد کمک‌ها گفت:

" "موسسات کمک رسان به مناطق آمده اند، آنها فقط به افرادی که در دشت مانده اند، مقداری کمک غذایی کردند. متاسفانه آنها نه جای برای ماندن دارند و نه غذایی برای خوردن، سروی‌ها ادامه دارد اما هنوز کمک اساسی نشده است."

برخی متضرران سیلاب‌های اخیر در ولایت‌های مختلف هم در گفت‌وگو با رادیو آزادی از نیازمندی‌شان به کمک‌ها گفته اند.

برخی از شهروندان به گونه رضاکارانه به کمک آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در افغانستان شتافته‌اند.

شماری از شهروندان به گونه رضاکارانه به کمک آسیب‌دیدگان شنافتند.
این درحالیست که برخی از رضاکاران در داخل و خارج از افغانستان برای کمک به سیلاب زدگان اخیر، در رسانه‌های اجتماعی کمپاین جمع آوری کمک‌ها را راه اندازی کردند.

عبدالله میاخیل یکی از رضاکاران افغان در لندن که کمپاین جمع‌آوری کمک راه اندازی کرده، به رادیو آزادی می‌گوید:

"از طریق این کمپاین که تا کنون ۱۰۷۷۲ پوند جمع‌آوری شده است، از شهروندان خواسته ایم تا در این شرایط سخت به مردم کمک کنند. این کمک‌های جمع آوری شده در چند روز آینده به بغلان فرستاده خواهد شد. "

در همین حال حکومت طالبان اعلام کرده که ملا عبدالغنی، برادر معاون اقتصادی رئیس الوزاریشان برای رسیدگی به سیلاب‌زدگان به بغلان سفر کرده است و با مردم محل و نهادهای کمک‌رسان دیدار کرده است.

معاونیت اقتصادی ریاست الوزاری حکومت طالبان در صفحۀ ایکس خود به نقل از ملابرادر نوشته است که او در نشست کمیسیون عالی رسیدگی به حوادث حکومت‌شان کمیته های جداگانه ای را به هدف ارائۀ کمک‌های مختلف به متضرران سیلاب‌ها در بغلان و دیگر ولایت‌ها ایجاد کرده است.

این درحالیست که ضیالدین صافی، سخنگوی برنامۀ‌ جهانی غذا ( دبلیو اف پی) در افغانستان به رادیو آزدیو گفت که انتقال کمک‌ها به سیلا‌ب‌زدگان در برخی نقاط بغلان از طریق موترهای باربری ممکن نیست و به همین دلیل از حیوانات از جمله مرکب برای انتقال کمک‌ها استفاده می‌کنند.

"مکان آسیب دیده در بغلان و بدخشان در نقاطی قرار دارند که گرسنگی شدید متوجه آنهاست و جایی که ما در طول تابستان به دلیل ناامنی شدید غذایی کمک می‌کنیم، این سیل تاثیر منفی بر کشاورزی و سیستم‌های آبیاری گذاشته که باعث ناامنی غذایی موجود شد."

صلیب سرخ افغانستان نیز در صفحۀ ایکس خود نوشته است که برای رسیدگی به سیلاب زدگان بسته‌های صحی را در بغلان و ‌کندز توزیع کردند.

سازمان جهانی صحت نیز در صفحۀ ایکس خود نوشته است که پس از سیلاب‌ها خطر بیماری‌ها افزایش می‌یابد و نکات بهداشتی در بارۀ جلوگیری از آن را منتشر کرده است.

این درحالیست که سازمان بین‌المللی نجات کودکان (سیف د چلدرن) روز شنبه ۱۱ می در گزارش خود نوشته است که حدود ۶۰۰ هزار نفر به شمول ۳۱۰ هزار کودک در پنج ولسوالی بغلان به شدت تحت تاثیر سیلاب قرار گرفته اند.

در همین حال اندریکا راتوات، هماهنگ کنندۀ ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در صفحۀ ایکس خود نوشته است که افغانستان در میان ده کشور متاثیر از تغییرات اقلیمی قرار دارد و نیاز به حمایت فوری دارد.