تیم ملی کریکت افغانستان قدرتمندتر از هر زمانی راهی جام جهانی ۲۰ آوره شد

اعضای تیم ملی کریکت افغانستان

کریکت بورد افغانستان به روز جمعه ۲۸ ثور خبرداد که سفر ملی پوشان کریکت افغانستان به جام جهانی کریکت ۲۰ آوره آغاز شده است و این تیم ابتدا به امارات متحدۀ عربی سفر می‌کند و بعدأ راهی ویست اندیز خواهد شد.

میرویس اشرف رییس عمومی کریکت بورد افغانستان می گوید، تیم ملی کریکت افغانستان زودتر به ویست اندیز اعزام می‌شود زیرا باید با آب و هوای کشور میزبان بازیکنان عادت کنند و نیز یک کمپ تمرینی ده روزه نیز در آنجا برای بازیکنان کریکت افغانستان در نظر گرفته شده است تا آماده گی کامل به جام جهانی داشته باشند.

نهمین دورۀ جام جهانی ۲۰ آوره کریکت قرار است که از تاریخ ۱۲ جوزا با اشتراک ۲۰ تیم برتر جهان به میزبانی کشورهای ویست اندیز و ایالات متحدۀ آمریکا برگزار شود که تیم ملی کریکت افغانستان در گروه "C" با تیم های نیوزیلند، گینه، اوگاندا و ویست اندیز همگروه است.

تیم ملی کریکت افغانستان قبل از آغاز رسمی مسابقات جام جهانی کریکت، دو مسابقه تدارکاتی جهت آمادگی به این جام با تیم های ملی کریکت عمان و اسکاتلند برگزار می کند.

بازی تدارکاتی نخست افغانستان قرار است که به تاریخ دهم جوزا ساعت ۰۹:۳۰ شب به وقت کابل در برابر تیم ملی کریکت عمان انجام شود و دومین بازی تدارکاتی افغانستان نیز به تاریخ یازدهم جوزا ساعت ۰۷:۰۰ شام به وقت کابل در برابر تیم ملی کریکت اسکاتلند صورت می گیرد.

اما نخستین بازی رسمی افغانستان در این دورۀ جام جهانی ۲۰ آوره کریکت قرار است که به تاریخ ۱۵ جوزا ساعت پنج صبح به وقت کابل در مقابل تیم اوگاندا انجام شود.

دومین مسابقه تیم ملی کریکت افغانستان در دور گروهی این جام به تاریخ نوزدهم جوزا ساعت چهار صبح به وقت کابل در مقابل تیم ملی کریکت نیوزیلند برگزار میشود.

سومین مسابقه افغانستان در دور گروهی به تاریخ ۲۵ جوزا ساعت پنج صبح به وقت کابل در مقابل تیم ملی کریکت گینه انجام خواهد شد و آخرین مسابقه دور گروهی افغانستان نیز قرار است که به تاریخ ۲۹ جوزا ساعت پنج صبح به وقت کابل در برابر تیم ملی کریت ویست اندیز انجام شود.

اعضای تیم ملی کریکت افغانستان

تیم ملی کریکت افغانستان شش بار تجربه حضور در جام جهانی ۲۰ آوره کریکت را دارد که از سال ۲۰۱۰ بدین سو به طور متوالی در این رویداد بزرگ کریکت جهانی حضور یافته است.

ملی پوشان کریکت افغانستان در جام های جهانی ۲۰ آوره در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ از دور گروهی به مرحلۀ بعدی صعود نکردند اما آنان در جام جهانی سال ۲۰۱۶ بهترین عملکرد را داشتند، در سال ۲۰۲۱ دو پیروزی در جام جهانی داشتند ولی در سال ۲۰۲۲ هیچ پیروزی کسب نکردند.

تیم ملی کریکت افغانستان در تاریخ حضور اش در جام جهانی ۲۰ آوره کریکت نخستین پیروزی اش را در جام جهانی ۲۰۱۴ در برابر تیم ملی کریکت هانگ کانگ بدست آورد ولی در آن سال از تیم های ملی کریکت بنگله دیش و نیپال شکست خورد، در شرایط که افغانستان در اولین و دومین حضور اش در جام های جهانی سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ هیچ پیروزی کسب نکرده بود.

اما درخشان ترین حضور افغانستان در جام جهانی ۲۰ آوره کریکت به سال ۲۰۱۶ برمی گردد، در آن سال افغانستان مقتدارانه توانست که تیم های ملی کریکت اسکاتلند، هانگ کانگ و زیمبابوه را شکست بدهد و به دور دوم جام جهانی صعود کرد و در دور بعدی ویست اندیز که در همان جام بعدأ به قهرمانی رسید را نیز شکست داد.

در جام جهانی سال ۲۰۲۱ افغانستان در دور گروهی تیم های اسکاتلند و نامیبیا را شکست داد ولی از تیم های پاکستان، نیوزیلند و هندوستان شکست خورد و نتوانست که به دور حذفی راه یابد و اما در جام جهانی سال ۲۰۲۲ افغانستان با کم چانسی زیاد مواجه شد زیرا دوبازی اش با تیم های ملی کریکت نیوزیلند و آیرلند به علت بارش باران لغو شد و تنها دو امتیاز از این طریق کسب کرد اما سایر بازیهایش را مقابل تیم های کریکت آسترالیا، سریلانکا و انگلستان واگزار کرد.

تیم ملی کریکت افغانستان با تجارب یاد شده در فوق راهی نهمین دورۀ جام جهانی ۲۰ آوره کریکت شده است، با نتایج درخشان که این تیم در جام جهانی ۵۰ آوره در سال گذشته میلادی بدست آورد، انتظار می رود که در این دورۀ جام جهانی نیز شگفتی های را به وجود خواهد آورد.