تلاش برای حل منازعهٔ اسرائیل و فلسطین؛ ناروی، ایرلند و اسپانیا دولت فلسطین را به رسمیت می شناسند

بیرق فلسطین

مقام های ناروی، آیرلند و اسپانیا امروز چهارشنبه ( ۲۲ می ) اعلام کردند که قصد دارند پس از ۲۸م ماه جاری میلادی فلسطین را به عنوان یک دولت به رسمیت بشناسند.

یوناس گهر توری صدراعظم ناروی ابراز امیدواری کرد که کشورهای دیگر هم به این ابتکار بپیوندند.

براساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، صدراعظم ناروی به این باور است که گام به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک دولت می تواند امکانات برقراری صلح را میان اسرائیل و گروه تندرو حماس تقویت کند.

حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می شود.

همزمان سیمون هریس صدراعظم آیرلند در یک سخنرانی که در آن به رسمیت شناختن دولت فلسطین را اعلام کرد گفت که این یک گام تاریخی و مهم برای آیرلند و فلسطین است.

پدرو سانچز، صدراعظم اسپانیا

پدرو سانچز، صدراعظم اسپانیا هم امروز به پارلمان کشورش در مادرید گفت که برای او واضح است که بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، پروژه صلح برای فلسطین را به گفته او دنبال نمی کند.

به گفته او، نتانیاهو، غیرنظامیان فلسطینی را با گرسنگی و وحشت مجازات می کند.

سانچز افزود که جنگ اسرائیل علیه گروه تندرو حماس پس از حمله هفتم اکتوبر به گفته او مشروع است اما او تاکید کرد که ادامه این جنگ آنقدر درد، ویرانی و نفرت را در میان فلسطینیان ایجاد می کند که راه حل دو دولتی را به خطر می اندازد.

صدراعظم اسپانیا همچنان گفته که به عنوان کشوری که از حقوق بشر و حاکمیت نظم بین المللی دفاع می کند، موظف اند که بدون رویکرد دوگانه به درگیری ها در فلسطین و اوکراین بپردازند.

اقدام ناروی، ایرلند و اسپانیا خشم اسرائیل را برانگیخت.

اسرائیل کاتز وزیر خارجه اسرائیل

اسرائیل کاتز وزیر خارجه اسرائیل در واکنش سفیران خود از این سه کشور را فرا خواند.

کاتز در شبکه ایکس، تویتر سابق امروز نوشت که کشورش سکوت نخواهد کرد به ویژه به گفته او در برابر کسانی که به حاکمیت اسرائیل آسیب می زنند و امنیت آنرا به خطر مواجه می کنند.

وزیر خارجه اسرائیل همچنان گفته که این گام عواقب جدی را در پی خواهد داشت/

حسین الشیح رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین ( پی ایل او ) اعلام به رسمیت شناختن دولت فلسطین از سوی ناروی، آیرلند و اسپانیا را تاریخی خواند.

دفتر محمود عباس رئیس اداره خودگردان فلسطین نیز از این اقدام استقبال کرد و از سایر کشور ها خواست تا به مسئولیت خود در به رسمیت شناختن حقوق فلسطینان عمل کنند.

آیرلند و اسپانیا اعضای اتحادیه اروپا اند اما ناروی هنوز عضویت این اتحادیه را ندارد.