وزیر خارجهٔ امریکا تلاش‌ها به هدف رسیدن به آتش‌بس در غزه را شدت بخشیده است

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

همزمان با این اعلان ملل متحد که اسرائیل و گروه تندرو حماس را در جنگ غزه به جنایات جنگی متهم کرد، وزیر خارجه امریکا تلاش دارد فاصله را بین طرفهای درگیر این جنگ برای رسیدن به آتش بس، کمتر بسازد.

انتونی بلینکن که به قطر سفر کرده روز چهارشنبه (۱۲ جون) گفت حماس در پاسخ به این آتش بس خواهان تغییرات بسیار شده که در این تجویزات موارد غیر عملی هم شامل میباشد.

ولی با وصف آن هم بلینکن تاکید نمود که واشنگتن و میانجی‌گران تلاش های خود را برای کاهش فاصله بین این گروه مسلح فلسطینی و اسرائیل دوام خواهند داد.

حماس که از سوی امریکا و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی شناخته میشود، روز سه شنبه به پیشنهاد آتش بس امریکا که ماه قبل توسط جوبایدن رئیس جمهور این کشور در میان گذاشته شده بود، رسما جواب داد.

تصویر آرشیف: جنگ در غزه

در این پیشنهاد در بدل آتش بس و رهائی محبوسان فلسطینی از زندانهای اسرائیل، آزادی تدریجی گروگان های اسرائیلی شامل است که در نهایت سبب ختم دائمی جنگ خواهد شد.

بلینکن در یک کنفرانس خبری در دوحه گفت: حماس می تواند صرف با یک کلمه «بلی» جواب بگوید. ولی بجای آن دو هفته انتظار شد و بازهم خواهان تغییرات دیگر گردید که بعضی از آنها خارج از موقفی است که قبلا آن را پذیرفته بود.

یک مقام حماس به خبرگزاری رویترز گفته است که پاسخ آن به این نکته تاکید دارد که آتش بس در غزه باید سبب ختم دائمی جنگ، خروج قوای اسرائیلی ، بازسازی مناطق فلسطینی و رهائی محبوسین فلسطینی از زندانهای اسرائیل گردد.

به گفته وزیر خارجه امریکا بعضی از پیشنهادات متقابل حماس قابل اجرا می باشد و او به این باور است که خالیگاه های باقیمانده بین دو طرف پر شده میتواند.

سربازان اسرائیلی در بخشی از نوار غزه

امریکا، قطر و مصر در ماه های اخیر بین حماس و اسرائیل نقش میانجی را بازی می کنند و سعی کردند که بیش از ۱۰۰ اسیر در غزه رها شوند. آقای بلینکن افزود که در روز های آینده برای رسیدن به یک موافقه با مصر و قطر مشترکا کار میکند.

او افزود: آنها اراده دارند که درز ها را از میان بردارند و به این باور است که این خالیگاه پر میشود. ولی بازهم به گفته او رسیدن به این موافقه بالاخره به این مردم تعلق میگیرد که بلی بگویند.

عزت الشرق یک عضو دفتر سیاسی حماس گفت که پاسخ آنها به پیشنهاد آتش بس رئیس جمهور امریکا جو بایدن «مسوولانه، جدی و مثبت است و راه را برای یک موافقه باز می کند.»

یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش گرفته شود روز سه شنبه گفته بود که حکومتش توسط میانجی‌گران پاسخ را بدست آورده است . او افزود که حماس در واکنش خود خواهان تغییرات در تمام عناصر اصلی و مهم این طرح شده و پیشنهاد آزادی گروگان ها را رد کرده است.