استقبال رینا امیری از پخش گزارش تازۀ ریچارد بنیت در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان، از آخرین گزارش ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان استقبال کرده است.

خانم امیری امروز چهارشنبه، ۳۰ ماه جوزا، در شبکۀ ایکس یا «توییتر سابق» نوشت که از گزارش قوی و ادامۀ حمایت از حقوق همه افغان‌ها، تأکید بر لغو احکام افراطی طالبان که حقوق زنان و دختران را سلب کرده و شمولیت زنان افغان در فرآیندهای سیاسی سپاسگزاری می‌کند.

آقای بنیت گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان تحت حاکمیت طالبان را روز سه‌شنبه، ۲۹ ماه جوزا، به پنجاه و ششمین نشست شورای حقوق بشر ملل متحد پیشکش کرد.

در این گزارش از حکومت طالبان خواسته شده تا تمامی فرمان‌هایی را که براساس آن حقوق اساسی دختران و زنان افغان محدود شده، لغو کند.

این گزارش در حالی به شورای حقوق بشر ملل متحد ارائه شده است که قرار است ملل متحد در سی‌ام ماه جون و اول ماه جولای نشست سوم دوحه در مورد افغانستان را راه‌اندازی کند.

بنیت گفته که بحث‌های نشست سوم دوحه بیشتر بر حقوق زنان و دختران افغان متمرکز خواهد بود.

حکومت طالبان راه‌اندازی نشست سوم دوحه را به نفع افغانستان خوانده و گفته است که هیئتی را برای اشتراک در این نشست به قطر خواهد فرستاد.