واکنش تند حکومت طالبان به گزارش ریچارد بنیت

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

حکومت طالبان به گزارش اخیر ریچارد بنیت، گزارش‌گر ویژه ملل متحد برای افغانستان واکنش تند نشان داد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان امروز چهارشنبه، ۳۰ ماه جوزا، در شبکۀ ایکس یا «توییتر سابق» نوشت که برخی از اعضای ملل متحد به ویژه گزارش‌گر خاص این سازمان برای افغانستان تلاش می‌کنند که به گفتۀ او اذهان را در مورد نشست سوم دوحه منحرف کنند.

مجاهد افزوده که این نمایندگان با ارائه تصویری به گفتۀ او «نادرست» از افغانستان، «پیشرفت‌های بزرگ» را تحت شعاع قرار می‌دهند.

او تأکید کرده که باید تعامل مثبت و سازنده با طالبان انجام شود. بنیت گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان را به روز سه‌شنبه، ۲۹ ماه جوزا، به پنجاه و ششمین نشست شورای حقوق بشر ملل متحد پیشکش کرد.

او در این گزارش طالبان را به نهادینه کردن سیستم سرکوب جنسیتی در افغانستان، نقض حقوق بشر و اهانت به کرامت انسانی متهم کرد.

بنیت وضعیت دختران و زنان افغان را در افغانستان زیر حاکمیت طالبان تکان‌دهنده توصیف کرده است. این گزارش در حالی به شورای حقوق بشر ملل متحد ارائه شده است که قرار است ملل متحد در سی‌ام ماه جون و اول ماه جولای نشست سوم دوحه در مورد افغانستان را راه‌اندازی کند.

بنیت گفته که بحث‌های نشست سوم دوحه بیشتر بر حقوق زنان و دختران افغان متمرکز خواهد بود.

حکومت طالبان راه‌اندازی نشست سوم دوحه را به نفع افغانستان خوانده و گفته است که هیئتی را برای اشتراک در این نشست به قطر خواهد فرستاد.