حکومت طالبان: برای آزادی دو شهروند ایالات متحده، شرایط ما پذیرفته شود

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که در گفتگوهای حاشیه‌ای نشست سوم دوحه با هیئت ایالات متحده، روی مبادلۀ زندانیان بحث کرده‌اند.

مجاهد که هیئت طالبان را در نشست دوحه رهبری می‌کرد، امروز چهارشنبه، ۱۳ ماه سرطان، در نشست خبری در کابل در پاسخ به سوالی گفت که دو شهروند امریکا در بند طالبان هستند.

اما او تأکید کرد برای آزادی این دو تن باید شرایط حکومت طالبان پذیرفته شود.

"در گفتگو با نماینده‌های امریکا روی برخی موضوعات که باقی مانده بود، صحبت شد. در آن در مورد دو تبعۀ امریکا که در افغانستان زندانی‌اند هم شامل بود در مورد آزادی آن‌ها پیش از این هم با آن‌ها هم گفتگو شده بود. در این مورد باید شرایط ما پذیرفته شود اتباع ما هم در امریکا در گوانتانامو زندانی‌اند. در بدل این امریکایی‌ها باید اتباع ما هم آزاد شوند. همان‌طوری که به آن‌ها اتباع‌شان مهم است، برای ما هم اتباع افغانستان مهم‌اند."

مجاهد در مورد این زندانی‌های امریکایی در افغانستان جزئیات بیشتر نداد و نگفت که چه تعداد شهروند افغانستان هنوز هم در زندان گوانتانامو به‌سر می‌برند.

پس از حملۀ ۲۰۰۱ امریکا به افغانستان که به فروپاشی دورۀ اول حکومت طالبان انجامید، برخی از اعضای طالبان زندانی و به گوانتانامو منتقل شدند.

مجاهد این سخنان را پس از اشتراک در نشست سوم دوحه در مورد افغانستان ابراز کرد.

در این نشست به میزبانی ملل متحد در سی‌ام ماه جون و اول ماه جولای، نمایندگان ۲۵ کشور و ۵ سازمان بشمول تام ویست، نمایندۀ خاص ایالات متحده برای افغانستان و رینا امیری، نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان حضور داشتند. تا هنوز مقامات ایالات متحده در مورد سخنان مجاهد پیرامون مبادلۀ زندانیان تبصره نکرده‌اند.