کلاهبرداری سایت میتامکس؛ «سرمایه‌های صدها تن در افغانستان به سرقت رفت»

آنگونه که در وبسایت‌های انترنتی دیده می‌شود، شماری از شهروندان سایر کشورها پیش از این دربارۀ کلاهبرداری بودن ساین میتامکس، هشدار داده بودند.

شماری از افغان‌ها می‌گویند، سایتی به نام «میتامکس» که در آن سرمایه‌گذاری کرده بودند، از یک هفته پیش مسدود شده است.

در سایت میتامکس، کاربران می‌توانستند با دیدن ویدیوهای تبلیغاتی، ایجاد ترافیک آنلاین، خرید بسته‌ها و دعوت دوستان‌شان به سایت، سود روزانه کسب کنند. وعده‌های وسوسه‌انگیزی که سبب شد تا شمار زیادی در آن سرمایه‌گذاری کنند و اکنون این سایت بسته شده است و ظاهراً امکان بازپس‌گیری پول‌های‌شان نیست.

روش دعوت به کسب سود توسط این پلتفورم و از بین رفتن سرمایه‌های مردم

فریدون، یکی از متضرران از این ویب‌سایت از ولایت کابل به رادیو آزادی می‌گوید:

"من اکانت داشتم، ۶۰۰ دالر سرمایه‌گذاری کرده بودم، چون در افغانستان کار نیست و امکان سرمایه‌گذاری نیست، دوستان را دیدم که از میتامکس پول گرفته بودند، من هم خواستم سرمایه‌گذاری کنم، اما میتامکس جمع کرد و ما با غریبی و بیچاره‌گی ماندیم."

قادر، یکی دیگر از متضرران از این ویب‌سایت به رادیو آزادی می‌گوید، شش ماه پیش بسته‌های کوچک این ویب‌سایت را خرید و پس از گرفتن مفاد بسته بزرگتری را خریداری کرد که این ویب‌سایت بسته شد:

"اول یک بسته ۳۰۰ دالری فعال کردم و در جریان سه ماه برعلاوه پول خودم ۶۰۰ دالر مفاد نیز بردم. بعد آن ۱۲۰۰ دالر بسته خریداری کردم اما این ویب‌سایت بسته شد. اگر فرصت کار برای جوانان فراهم باشد آنان چنین ریسک‌هایی نمی‌کنند، کسانی را می‌شناسیم که موتر خود را فروختند و قرض گرفتند تا سرمایه‌گذاری کنند."

کاربرانی که قصد ورود به سایت میتامکس دارند با این خطا روبرو می‌شوند.

مشخص نیست چه تعداد از افغان‌ها در این ویب‌سایت به امید سود بیشتر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما در میان آن‌ها صدها زن نیز شامل هستند که به دلیل بیکاری و عدم اجازۀ کار، در این ویب‌سایت سرمایه‌گذاری کرده بودند و هیچ سودی نگرفته‌اند.

بر اساس ادعای برخی کاربران میتامکس، بسته‌های آن از ۹۰ دالر تا ۱۲۰۰ دالر بود و هر کاربر با خرید بسته اجازۀ تماشای ویدیوهای تبلیغاتی و سود درصدی روزانه را داشت.

بیشتر در این باره: صرافی های که معاملات اسعار دیجیتال در هرات انجام می‌دادند٬ مسدود گردید

شاکر یعقوبی، آگاه اقتصادی با اشاره به این گونه کلاه‌برداری‌های آنلاین توصیه می‌کند که افراد باید پیش از سرمایه‌گذاری در هر پلتفرم آنلاین، تحقیقات کاملی انجام دهند و از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنند. او به رادیو آزادی گفت:

"نداشتن معلومات کافی در مورد عملکرد این سایت‌ها، پائین بودن آگاهی در مورد این سایت‌ها و ارزهای دیجیتالی سبب می‌شود که کاربران افغان بدون سنجش، بسیار زود اعتماد کنند و سرمایه‌گذاری کنند و در نهایت تاوان و خسارۀ زیادی را متحمل شوند."

یعقوبی می‌گوید که باید وزارت مخابرات حکومت طالبان جلو فعالیت این گونه سایت‌ها را در داخل افغانستان بگیرد. این درحالیست که هفتۀ گذشته بانک مرکزی افغانستان در کنترل حکومت طالبان اعلام کرد که فعالیت صرافی‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین ممنوع است و هیچ‌گونه جوازی برای آن‌ها صادر نشده است.

بیشتر در این باره: زنان چگونه میتوانند با کار کردن از خانه٬ عاید بدست بیاورند؟

پیش از این هم در یک اقدام مشابه صدها افغان پول‌های‌شان را از طریق سرمایه‌گذاری در یک شرکت آنلاین به نام E Nuri از دست دادند. در دوران جمهوری نیز گزارش‌هایی از کلاه‌برداری شرکت‌های هرمی و نیمه هرمی در کابل که زیر نام فعالیت بازاریابی شبکه‌ای فعالیت داشتند، به نشر رسیده است.

باوجود بسته شدن ناگهانی میتامکس و نامعلوم بودن سرنوشت سرمایه‌های کاربران افغان این شرکت، برخی از کاربران در گروه‌های تلگرام و فیسبوک به معرفی ویب‌سایت‌های مشابهی پرداخته و از دوستان خود می‌خواهند که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.