برنامه جهانی غذا: بودجۀ کافی برای حمایت از قربانیان سیلاب‌های افغانستان موجود نیست

تغییرات اقلیمی و کمبود بودجه، نگرانی‌های جدی درباره ناامنی غذایی در ماه‌های آینده در افغانستان را افزایش داده است.

به ادامه هشدارها در مورد کاهش و یا قطع کمک‌های بشری به افغانستان از سوی شماری از نهادهای مددرسان، به تازه‌گی برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) اعلام کرده که بودجۀ لازم برای حمایت از ده‌ها هزار تن از قربانیان سیلاب‌های اخیر در افغانستان را ندارد.
«دبلیو اف پی» همچنان از نیاز بودجه ۶۰۰ میلیون دالری برای حمایت و بهبود وضعیت سیلاب‌زده‌گان افغانستان خبر داده‌است.
بر بنیاد معلومات «دبلیو اف پی» اکنون حدود ۱۲۵ هزار سیلاب‌زده که بیشتر شان در ولایات بغلان، فاریاب، لغمان و غور اند، برای گذراندن ماه دوم پس از سیلاب‌ها کمک دریافت می‌کنند.
تیم اندرسون مسئول برنامه‌های «دبلیو اف پی» در افغانستان با ابراز نگرانی از وضعیت این سیلاب‌زده‌گان گفته که موضوع این است که این سازمان با نبود بودجۀ کافی چگونه به این افراد در ماه‌های آینده سال روان کمک کرده می‌تواند.

سیلاب‌های ماه‌های اخیر در افغانستان، زیان‌های کم‌سابقه‌ای را به مردم در چندین ولایت افغانستان رسانده‌ است.

او در نواری تصویری که این سازمان به رادیو آزادی فرستاده با اشاره به توزیع بیسکوت‌های مغذی و دیگر مواد اولیه پس از سرازیر شدن سیلاب‌ها به مردم آسیب دیده از سوی «دبلیو اف پی»، می‌گوید:

"دو ماه پیش افغانستان دچار سیلاب‌های فاجعه‌باری شد، جایی‌که صدها تن جان خود را از دست دادند و هزاران خانه ویران شد، مردم نه‌تنها با از دست دادن خانه‌های خود متأثر شدند، بلکه با از دست دادن حیوانات و محصولات‌شان نیز متأثر گردیدند، «دبلیو اف پی» بلافاصله با مواد خوراکی اضطراری وارد عمل شد، اما این واقعاً کافی نیست تا مردم را در بهبود وضعیت و ایستادن روی پای خود شان کمک کند."
«دبلیو اف پی» همچنان از شدیدتر شدن تغییرات اقلیمی در ماه‌های آینده در افغانستان ابراز نگرانی کرده گفته که احتمال دارد این تغییرات اقلیمی بر ناامنی غذایی تأثیر بگذارد.

حدود ۱۲۵ هزار سیلاب‌زده در ولایات بغلان، فاریاب، لغمان و غور برای گذراندن ماه دوم پس از سیلاب‌ها کمک دریافت می‌کنند.

اما سیلاب‌زده‌گان از شدت و تعدد چالش‌های یاد می‌کنند که به‌گفته آنان بدون حمایت سازمان‌های جهانی کمک‌رسان نمی‌توانند آنان را حل کنند.
آنان تأیید می‌کنند که کمک‌های چون مواد غذایی، خیمه و پوشاک از سوی این سازمان دریافت کردند.
غلام و توره خان دو تن از سیلاب‌زده‌گان در ولایت بغلان در گفت‌وگو با رادیو آزادی از احتمال کاهش یا قطع کمک‌های «دبلیو اف پی» ابراز نگرانی کرده گفتند:

"برای مردم خیلی مشکل‌ساز است، همین حالا مردم در آفتاب سوزان شب و روز خود را می‌گذرانند، طفل‌های مردم همه در میدان هستند."
"آبادی ما را که هیچ‌کسی جور نکرده، همین یک خیمه است و کُلگی، خود تان معلومات دارید که خیمه چقدر گرم است، چقدر مردم در پریشانی زنده‌گی می‌کند که همه‌گی مریض اند و بیخی همین‌طور در پشه و از یک سو خاک باد است و آب نداریم، تانکر بود، چند وقت تانکر حواله کرده بود حالا تانکر هم از پیش ما رفته، قطع شده‌است."

Your browser doesn’t support HTML5

کمیشنری عالی سازمان ملل: سیلاب‌ها افغانستان را با بحران روبرو ساخته است

این درحالی‌ست که پیش از این یک نهاد بین‌المللی به نام "شبکۀ سیستم هشدار اولیۀ قحطی" از موجودیت خطر قحطی تا ماه سپتمبر سال جاری به دلیل سیلاب‌های اخیر در افغانستان نگرانی کرده بود.
این شبکۀ که مربوط به ادارۀ توسعۀ بین‌المللی ایالات متحدۀ امریکا است در گزارش اخیر خود گفته بود که احتمال دارد تأثیرات این قحطی در برخی مناطق افغانستان از اکتوبر امسال تا ماه جنوری سال ۲۰۲۵ ادامه یابد.
دو ماه پیش سیلاب‌های ویران‌گر در افغانستان سرازیر شد که جان صدها تن را گرفت، هزاران تن دیگر را بی‌خانمان کرد و هزاران جریب زمین زراعتی را تخریب و مواشی زیادی را نیز تلف کرد.