واکنش‌های گسترده به رویداد حمله در تجمع انتخاباتی ترمپ

رویداد حمله به تجمع انتخاباتی ترمپ در پنسیلوانیا واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح جهان و ایالات متحده در پی داشته است.

پس از وقوع حمله به یک تجمع انتخاباتی دونالد ترمپ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و رئیس‌جمهور پیشین این کشور، این رویداد واکنش‌های گسترده‌ای از سوی رهبران و چهره‌های سیاسی امریکا و جهان در پی داشته است. در این رویداد دو تن به شمول یک شهروند عادی و حمله کننده کشته شدند و دو تن دیگر به شمول دونالد ترمپ، زخم برداشتند.

بیشتر در این باره: حادثه در یک تجمع انتخاباتی در پنسیلوانیای امریکا؛ «ترمپ زخمی شد»

رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن به حادثۀ تجمع انتخاباتی دونالد واکنش نشان داد و گفت خوشحال است که ترمپ سالم است.

بایدن گفت: "من در جریان فیر مرمی در تجمع دونالد ترمپ در پنسیلوانیا قرار گرفته‌ام. خوشحالم که او در سلامت است و حالش خوب است. من برای او و خانواده‌اش و همه حاضران در تجمع دعا می‌کنم و منتظر اطلاعات بیشتر هستیم. من و جیل از «یواس‌اس‌اس» (خدمات مخفی ایالات متحده) برای حفظ امنیت او سپاسگزاریم. چنین خشونتی جایی در آمریکا ندارد. ما باید به عنوان یک ملت متحد شویم و آن را محکوم کنیم."

رئیس‌جمهور جو بایدن گفت در مورد اینکه آیا فیر مرمی در تجمع دونالد ترمپ در پنسیلوانیا یک تلاش برای ترور بود، نظری دارد اما به اندازه کافی مدارکی ندارد تا (نظر خود را) اظهار کند.

جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا و رقیب ترمپ در انتخابات ماه نوامبر از خدمات مخفی ایالات متحدۀ امریکا به خاطر نجات جان ترمپ سپاسگزاری کرد.

جورج دبلیو بوش رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده امریکا، حلمه به تجمع انتخاباتی ترمپ را «بزدلانه» توصیف کرد. همچنان بنیامین نتانیاهو رئیس‌جمهور اسرائیل گفت که از حمله بر دونالد ترمپ «شوکه» شده است.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر هنگری هم گفته است که در این ساعات افکار و دعاهای او همراه دونالد ترمپ است.

باراک اوباما، رئيس جمهور اسبق آمریکا هم در حساب ایکس «توئیتر سابق» خود تأکید کرد که در دموکراسی آمریکا مطلقاً جایی برای خشونت سیاسی وجود ندارد.

لحظاتی پس از وقوع حمله به تجمع انتخاباتی ترمپ در پنسیلوانیا

کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور امریکا نیز حمله به ترمپ را «بی‌معنی» خوانده و گفته است که خوشحال است ترمپ به شدت مجروح نشده است. هریس در شبکۀ ایکس نوشت:

"چنین خشونتی در کشور ما جایی ندارد. همه ما باید این عمل ناپسند را محکوم کنیم و سهم خود را انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که این خشونت به خشونت بیشتری منجر نشود."

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ کنونی امریکا نیز گفت که از تیراندازی در تجمع رئیس‌جمهور سابق ترامپ «شوکه و غمگین» شده، اما خوشحال است که او (ترمپ) در امان است.

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا هم گفت که کل وزارت دفاع «این خشونت را که هیچ جایی در دموکراسی ما ندارد» محکوم می‌کند.

همچنان رئیس‌جمهور سابق امریکا، بیل کلینتون و وزیر امور خارجۀ سابق، هیلاری کلینتون، خشونت در تجمع دونالد ترمپ در پنسیلوانیا را محکوم کردند و گفتند که برای افراد آسیب دیده «دل‌شکسته» شده‌اند.

نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نماینده‌گان امریکا نیز در واکنش به این رویداد در شبکۀ اجتماعی ایکس نوشت: "خشونت سیاسی هیچ‌جایی در جامعۀ ما ندارد."

همچنان نیکی هیلی رقیب ترمپ در انتخابات مقدماتی درون حزبی در پی وقوع این رویداد، خشونت سیاسی را محکوم کرده است. ساعاتی پس از وقوع این رویداد، همچنان ایلان ماسک، سرمایه‌گذار مشهور و صاحب شبکۀ اجتماعی ایکس «توئیتر سابق» اعلام کرد که پس از این حادثه، از رئیس‌جمهور سابق امریکا، دونالد ترمپ حمایت می‌کند.

هاکیم جفریز، رهبر دموکرات‌های مجلس نماینده‌گان امریکا نیز در بیانیه‌ای که در شبکۀ ایکس منتشر کرده، گفته است که آمریکا یک دموکراسی است و خشونت سیاسی از هر نوع آن، قابل قبول نیست.

ایوانکا ترمپ، دختر دونالد ترمپ، در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس از حمایت‌ها و دعاهای مردم برای پدرش و دیگر قربانیان خشونت در پنسیلوانیا، سپاسگزاری کرد.

همچنان دونالد ترمپ جونیور فرزند بزرگ ترمپ نوشت که پدرش هرگز از صحنۀ مبارزات کنار نخواهد رفت.

همچنان شاروال منطقۀ باتلر، جایی که رویداد حمله به ترمپ اتفاق افتاد در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان امریکا گفته است که از زمان دونالد ریگان تا اکنون چنین صحنه‌ای را در امریکا سراغ ندارد.