نگرانی پناهجویان افغان در آلبانیا از عدم رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی

عکس از آرشیف: اکنون شمار زیادی از این پناهجویان در کشورهای سوم از جمله پاکستان، آلبانیا و دیگر کشورها در انتظار انتقال به کشورهای مقصد پناهندگی خود هستند.

پس از سقوط نظام پیشین جمهوریت افغانستان، برخی از پناهجویان افغان از جمله برخی از خانواده‌ها که به آلبانیا منتقل شدند، اما ظاهراً هنوز هم به پرونده‌های پناهندگی آن‌ها رسیدگی نشده است. این خانواده‌ها مدعی‌اند که حمایت دولت آلبانی از آن‌ها در حال کاهش است و خواستار تسریع روند طی مراحل پرونده‌های مهاجرتی‌شان هستند.

یک تن از آنان که در افغانستان خبرنگار و فعال جامعۀ مدنی بود و نخواست نامش در گزارش منتشر نشود، به رادیو آزادی گفت، نزدیک به سه سال است در آلبانیا زندگی می‌کند. او از مشکلاتی که پناهجویان افغان در این کشور با آن مواجه‌اند، گفت:

"مشکلات بسیار زیاد است. اکثر نهادها کمک‌های خود را به مهاجران اینجا به شدت کاهش داده‌اند. به طور خاص، مشکلات در زمینۀ تأمین مسکن و ندانستن زبان است، زیرا اکثر این مهاجران با زبان محلی آشنایی ندارند. پیدا کردن شغل نیز بسیار دشوار است و اگر هم شغلی پیدا شود، معمولاً در رستورانت‌ها، آشپزخانه‌ها یا کارهای فزیکی است."

بیشتر در این باره: وزارت خارجه پاکستان: ده‌ها هزار شهروند افغانستان در پاکستان منتظر دریافت ویزۀ کشورهای غربی هستند

او می‌گوید که در حال حاضر به شمول یازده خانواده و تعدادی افراد مجرد، ۳۴ تن در بی‌سرنوشتی بسر می‌برند. یک تن دیگر از مهاجران افغان که نخواست نامش در گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی گفت که در روند تخلیۀ سال ۲۰۲۱ از کابل به آلبانیا منتقل شده است. او می‌گوید، اکنون نزدیک به سه سال است که در انتظار بررسی پروندۀ مهاجرتی خود از سوی دولت امریکا است.

"حمایت‌هایی که در سال گذشته صورت می‌گرفت، حمایت‌های خوبی بود و حال کم شده است و برای بعضی‌ها کاملاً قطع شده است. زنان و کودکان در اینجا شرایط روحی خوب ندارند. اطفال مکتب نمی‌روند، آن‌ها از انتظار طولانی رنج می‌برند."

این پناهجویان که در میان آن‌ها برخی خانواده‌ها نیز شامل‌اند، می‌گویند که حمایت‌های حکومت آلبانیا کاهش یافته و آن‌ها به فرصت‌های کاری و فرزندان‌شان به آموزش دسترسی ندارند.

این در حالیست که برخی از خانواده‌ها می‌گویند، فرزندان آن‌ها در مدت سه سال نتوانسته‌اند به دلیل مشکلات زبان و قوانین پناهندگی آلبانیا در مکاتب و پوهنتون‌های این کشور درس بخوانند.

بر اساس اطلاعات موجود، آلبانیا تنها برای سه سال قرارداد حمایت از این پناهندگان را داشته است و برای برخی از آن‌ها این قرارداد به پایان رسیده است. همچنین خدمات حمایتی بشردوستانۀ این کشور نیز به پایان رسیده است.

آلبانیا یکی از کشورهای اروپایی است که شماری از پناهندگان افغان که رفتنبه ایالات متحده داشتند، در ابتدا در این کشور جابه‌جا شدند، سپس اکثر این خانواده‌ها به امریکا یا کانادا منتقل شدند اما تعدادی هنوز در این کشور باقی مانده‌اند.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، ده‌ها هزار افغان از جمله افراد بلندپایۀ دولتی، خبرنگاران، فعالان حقوق زنان و فعالان مدنی به دلیل تهدیدات امنیتی افغانستان را ترک کردند. اکنون شمار زیادی از این پناهجویان در کشورهای سوم از جمله پاکستان، آلبانیا و دیگر کشورها در انتظار انتقال به کشورهای مقصد پناهندگی خود هستند.