واکنش‌ها به اقدام وزارت خارجهٔ طالبان؛ زلمی رسول: « خدمات قونسلی به افغان‌ها در خارج، ادامه می‌یابد»

ساختمان وزارت خارجهٔ افغانستان که در کنترول طالبان است.

تصمیم طالبان مبنی بر عدم اعتبار خدمات قونسلی برخی از نمایندگی های سیاسی افغانستان در کشورهای غربی، واکنش های را به همراه داشته است.

زلمی رسول سفیر حکومت جمهوری مخلوع افغانستان در بریتانیا می گوید که سفارت افغانستان در لندن به فعالیت هایش در بخش قونسلی و دیپلوماتیک، هم در بریتانیا و هم در ایرلند، مانند گذشته همچنان ادامه خواهد داد.

او این موضوع را به روز سه شنبه با نشر اعلامیه در شبکه ایکس ( تویترسابق ) در واکنش به تصمیم وزارت خارجه طالبان مبنی بر عدم اعتبار ۱۴ سفارتخانه افغانستان در کشورهای مختلف، ابراز کرد.

آقای رسول افزوده که متعهد به حمایت از حقوق و منافع مردم افغانستان است.

حافظ ضیا احمد معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان

حافظ ضیا احمد معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان به روز سه شنبه ، با پیام ویدیویی در شبکه ایکس ( تویتر سابق) گفت که خدمات قونسلی مانند ترتیب وثایق، تمدید و صدور پاسپورت و ویزه وبرگه عدم مسولیت از سوی نمایندگی های افغانستان در لندن، بلجیم، برلین، بن، سویس، اتریش، فرانسه، ایتالیا، سویدن، یونان، پولند، ناروی، استرالیا و کانادا فاقد اعتبار اند.

دیپلومات های دوران جمهوری مخلوع افغانستان هنوز هم رهبری نمایندگی ها را در این کشورها، به عهده دارند.

بسیاری از سفارت ها و دفاتر قونسلی افغانستان در کشور های غربی توسط دیپلومات های حکومت جمهوری مخلوع افغانستان اداره می‌شود

وزارت خارجه طالبان این نمایندگی ها را متهم کرده که با وجود درخواست های مکرر برای تعامل و همکاری با مرکز، از همکاری در این بخش ها ابا ورزیده اند.

پس از اعلام این تصمیم، نظیف الله سالارزی سفیر نظام جمهوری مخلوع افغانستان در بلجیم، اتحادیه اروپا و ناتو هم به روز سه شنبه اعلامیه ای را در این مورد در شبکه ایکس نشر کرد و گفت که خدمات قونسلی در نمایندگی افغانستان در بلجیم و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا مانند گذشته ادامه خواهد داشت.

نظیف الله سالارزی سفیر نظام جمهوری مخلوع افغانستان در بلجیم

همزمان محب الله تایب مستشار و مسئول بخش حقوق بشر سفارت و نمایندگی دایمی افغانستان در ژنیو، دومین شهر پرجمعیت سویس، به روز سه شنبه در مورد این تصمیم وزارت خارجه طالبان به رادیو آزادی گفت:

"نمایندگی های دایمی و سفارت های افغانستان که در این سه سال نخواستند برای تحکیم رژیم طالبان کمک کنند و با آن در یک مسیر حرکت کنند، از این بعد هم تا زمانی که نزد کشورهای میزبان و سازمان های بین المللی مهم مشروعیت دارند به فعالیت های خود ادامه می دهند. "

تصمیم وزارت خارجه حکومت طالبان بر عدم اعتبار خدمات برخی از نمایندگی های سیاسی افغانستان در کشورهای غربی در حالی اتخاذ شده که این حکومت در آستانه سه سالگی خود قرار دارد و هنوز هم از سوی هیچ کشوری در جهان به رسمیت شناخته نشده است.