گفتگو ها بر سر انتخاب «جایگزین اسماعیل هنیه» در حلقه رهبری حماس شدت گرفته است

تصویر از جریان راه پیمایی در بیروت که در واکنش به کشته شدن رهبر سیاسی گروه حماس برگزار شده بود.

خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش داده است که با کشته شدن اسماعل هنیه، اکنون نامهای «خالد مشعل، خلیل الحیه، زاهر جبارین و نزار ابو رمضان» به حیث جانشین هنیه مطرح شده است.

بعد از کشته شدن هنیه و معاونش صالح العاروری ، شورای رهبری حماس مسوولیت تصمیم گیری در این مورد را به عهده دارد.

خالد مشعل با ترکیه و قطر روابط نزدیک دارد ، اما روابط وی با ایران و حزب الله لبنان سرد است. خلیل الحیه که با ایران و ترکیه نزدیک است و بعد از کشته شدن هنیه اولین کسی بود که در این مورد معلومات داد، هم به عنوان یک گزینه بشمار میرود.

زاهر جبارین در رهبری حماس از افرادیست که با جمهوری اسلامی ایران نزدیک است.

هانی المصری کارشناس امور فلسطین در صحبت با خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته ، رقابت اصلی برای گرفتن جای هنیه در رهبری حماس بین خالد مشعل و خلیل الحیه خواهد بود. الحیه قبل از حمله حماس بر خاک اسرائیل از غزه خارج شده بود.

اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس نفوس زیادی در میان رهبران ایران داشت.

رسانه های اسرائیلی این احتمال را مطرح کرده اند که قبل از انتخابات در شورای رهبری حماس خالد مشعل موقتا جای هنیه را اشغال خواهد کرد.

وزارت خارجه مصر: پالیسی « ماجراجویانه اسرائیل»  به تلاشها برای  رسیدن به آتش بس در غزه  ضربه زده است.

اما با آنهم این معلوم نیست که یحیی سنوار رهبر دیگر حماس که در تونلهای غزه پنهان شده در مورد رهبر جدید دفتر سیاسی حماس چه نظر خواهد داشت.

وزارت خارجه مصر در یک اعلامیه گفته است که پالیسی « ماجراجویانه اسرائیل» به تلاشها برای رسیدن به آتش بس در غزه ضربه زده است.

مصر با این بیانات به حمله روز سه شنبه اسرائیل بر قوماندان عملیاتی حزب الله لبنان در بیروت فواد شوکر و کشته شدن وی و همچنان به کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران که ایران اسرائیل را به انجام آن متهم میسازد، اشاره میکند.

وزارت خارجه مصر می گوید، عدم پیشرفت در مذاکرات آتش بس غزه و همزمان افزایش خشونتهای منطقوی «نمایانگر افزایش پیچیده گی اوضاع و نبود اراده سیاسی اسرائیل برای آرام کردن وضعیت، می باشد.»

قبل از این صدر اعظم قطر هم کشته شدن هنیه را محکوم کرده بود.

اسرائیل رسما مسوولیت کشتن هنیه را به عهده نگرفته ولی ایران اسرائیل را مسوول این حمله میشمارد.