نگرانی سازمان ملل از گسترش تروریسم از افغانستان به سایر کشورهای منطقه

سازمان ملل متحد از گسترش تروریسم از افغانستان و تأثیر آن بر امنیت منطقه ابراز نگرانی کرده است.

به ادامه نگرانی‌ها از افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان و منطقه، سازمان ملل متحد می‌گوید که کشورهای عضو این سازمان نگران‌اند که گسترش تروریسم از افغانستان عامل مهم ناامنی در منطقه و فراتر از آن شود.

گروه حمایت و نظارت تعزیرات سازمان ملل متحد به‌تازگی در ۳۴مین گزارش خود در مورد فعالیت شاخه ولایت خراسان گروه داعش، گفته که گروه تروریستی داعش همچنان یک تهدید جدی در منطقه است و تروریسم را از افغانستان گسترش می‌دهد.

در گزارش همچنان آمده که همکاری میان تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) و القاعده در نیمه قاره هند افزایش یافته و مدعی شده که به همین دلیل گروه داعش، تحت بیرق تحریک طالبان پاکستان، در منطقه حملات مرگبار انجام می‌دهد.

در گزارش گفته شده که شبکۀ القاعده در حال حاضر به حفظ روابط با طالبان در افغانستان اولویت داده و سکوت استراتژیک اختیار کرده، اما همکاری تعداد افراد وابسته به القاعده با تحریک طالبان پاکستان یا «تی‌تی‌پی» این گروه را به خطر بالقوه در منطقه مبدل ساخته است.

بیشتر در این باره: وزارت خارجۀ ایالات متحده: طالبان باید طبق تعهدات خود با تروریزم مبارزه کنند

براساس این گزارش، برخلاف تلاش‌های طالبان برای غلبه بر شبکۀ القاعده، همکاری نزدیک بین گروه‌های مرتبط به القاعده و تحریک طالبان پاکستان می‌تواند شبکۀ القاعده را به تهدیدی جدی فراتر از منطقه تبدیل کند.

در ادامه از چگونگی فعالیت داعش ابراز نگرانی شده و آمده که این گروه می‌خواهد با توجه به اهداف آسان به حملات خود ادامه دهد، تا به این گونه از یک‌طرف مبارزۀ رسانه‌ای خود را جاری نگه دارد و از سوی دیگر به موقف سیاسی طالبان زیان وارد کند.

گروه حمایت و نظارت تعزیرات سازمان ملل متحد افزوده که گروه داعش می‌خواهد در درازمدت با ایجاد هرج‌ومرج در افغانستان برخی مناطق را تصرف کرده و راه را برای فعالیت‌های خود در مناطق شمال افغانستان و پیش‌تر از آن باز کند.

گزارش سازمان ملل همکاری میان تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) و القاعده در نیمه قاره هند را مورد توجه قرار داده است.

پیش از این هم گروه نظارت از تعزیرات سازمان ملل متحد در یک گزارش دیگر خود گفته بود که گروه‌های تروریستی داعش و القاعده برای فعالیت‌های خود در افغانستان پناهگاه‌های امن پیدا کرده می‌توانند و این کشور منبع دهشت‌افکنی است.

این گروه در گزارشی به تاریخ ۱۰ جولای گفته که تحمل طالبان در برابر فعالیت گروه‌های تروریستی در بسیاری از ولایات افغانستان راه را برای گسترش تروریسم در کشورهای همسایه هموار می‌سازد.

بیشتر در این باره:

ملل متحد: نگرانی از تروریزم ناشی از افغانستان همچنان وجود داردانستیتوت اقتصاد و صلح، افغانستان را در ردۀ ششم کشورهای متأثر از تروریسم قرار دادیوناما: ۷۵ رویداد نقض حقوق بشری به‌شمول قتل، بازداشت و شکنجه در سه ماه گذشته در افغانستان مستند شده استمایکل مک‌کال: پس خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تهدید داعش در امریکا و اروپا افزایش یافته استایالات متحده در مسیر مختل کردن شاخه خراسان داعش ، ۱۰ میلیون دالر جایزه تعیین کرد

طالبان در مورد گزارش اخیر گروه حمایت و نظارت از تعزیرات سازمان ملل متحد در پیوند به فعالیت شاخه ولایت خراسان گروه داعش، شبکۀ القاعده و گروه‌ها و افراد مربوط به آن چیزی نگفته‌اند، اما پیش از این به مراتب ادعا کرده‌اند که گروه داعش را سرکوب کرده و اجازه نمی‌دهند که خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگری استفاده شود.