سیگار: کمک‌های سازمان ملل به افغانستان، برای طالبان «منافع غیرمستقیم» داشته است

ادارۀ سیگار می‌گوید که کمک‌های سازمان ملل متحد به اقتصاد افغانستان ثبات بخشیده، اما طالبان نیز از آن سود برده‌اند.

ادارۀ سرمفتش خاص ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) گزارش داده که حکومت طالبان به نوعی از کمک‌های سازمان ملل متحد بهره‌مند می‌شود.

سیگار در گزارش ۳۹ صفحه‌ای خود که ناوقت روز چهارشنبه، ۳۱ جولای، منتشر کرده، گفته که هرچند کمک‌های ملل متحد اقتصاد افغانستان را ثبات بخشیده، اما به حکومت طالبان نیز از آن سود رسیده است.

یافته‌های سیگار نشان می‌دهد که فرستادن دالر آمریکایی به افغانستان به‌طور غیرمستقیم به نفع طالبان بوده است؛ زیرا به گفتۀ این گزارش، مالیات و هزینه‌های مربوط به کمک‌های بشری برای آن‌ها ایجاد درآمد می‌کند.

سیگار گفته است که طالبان از سوی د افغانستان بانک تحت کنترل حکومت‌شان از مفاد تبادلۀ اسعار خارجی به پول افغانی مستفید می‌شوند.

در گزارش آمده است که طالبان همچنان با جمع‌آوری مالیات از اداره‌های کمک‌رسان و کارکنان محلی آن‌ها عواید به دست می‌آورند.

به‌اساس گزارش، افزایش این عواید طالبان و ثبات واحد پول افغانی ظرفیت تمویل اولویت‌های امنیتی طالبان را بلند برده است.

بشیر دودیال، آگاه امور اقتصادی و استاد پیشین پوهنزی اقتصاد پوهنتون ننگرهار، می‌گوید مشخص است زمانی که کمک‌های خارجی به یک کشور می‌رسد، حاکمان آن کشور از مفاد آن بهره‌مند می‌شوند.

بیشتر در این باره: ایالات متحده بار دیگر کمک مالی به طالبان را رد کرد

او افزود: "این هیچ امکان ندارد که طالبان یا حکومت فعلی از این پول محروم شوند، زیرا این پول به جامعه می‌رود و در جامعه طالبان حاکم‌اند، و هرگونه از این پول بهره‌مند شده می‌توانند. افراد خود را نیز استخدام کرده می‌توانند، به نام مالیات هم گرفته می‌توانند، برای برخی از کارها و پروژه‌ها شرایط را به خواست خودشان وضع می‌کنند، این ویژگی اقتصاد است، از این پول که مطابق به آن نفع می‌برند."

عبدالناصر رشتیا، آگاه دیگر اقتصادی، در این مورد به رادیو آزادی گفت: "بدون شک که کمک‌های جهانی سبب شده که اقتصاد افغانستان از شکست نجات یابد، زیرا اقتصاد افغانستان بیشتر به کمک‌های خارجی وابسته است، و اینکه طالبان از این پول چگونه استفاده می‌کنند، روشن است که حکومت از مردم ساخته شده و اکنون طالبان در افغانستان حاکم‌اند."

سیگار گزارش داده که فرستادن دالر آمریکایی به افغانستان به‌طور غیرمستقیم به نفع طالبان بوده است.

سیگار همچنان افزوده که سازمان ملل متحد از دسامبر سال ۲۰۲۱ تا اکنون ۳.۸ میلیارد دالر برای کمک به افغانستان فرستاده و توزیع کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در مورد گزارش تازهٔ سیگار به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما پیش از این هر نوع دخالت و منفعت بردن از این کمک‌ها را رد کرده است.

سیگار گفته است که کانگرس امریکا باید در نظر داشته باشد که این پول‌ها منفعت قابل توجهی را به طالبان نیز می‌رساند و به این اساس در مورد آن اقدام کند.

بیشتر در این باره:

ماتیو میلر: ایالات متحدۀ امریکا به طالبان کمک مالی نمی‌کندکمیتۀ حمایت از نظامیان پیشین: نظامیان سابق افغانستان با خطر قتل و شکنجه روبه‌رو هستندسیگار: طالبان روش‌های متعدد را برای استفاده از کمک‌های بشری امریکا به کار برده اندسیگار: ممکن است گروه های تندرو در افغانستان از کمک‌های بشری استفاده کنند

سیگار پیش از این نیز از منفعت بردن طالبان از کمک‌های خارجی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که طالبان برای به دست آوردن کمک‌های امریکا، به شمول ایجاد اداره‌های بشری، سایر روش‌های دیگر را نیز به کار برده‌اند.

ادعاهایی نیز وجود دارد که طالبان در توزیع کمک‌های خارجی به‌گونهٔ مستقیم دخالت می‌کنند و این کمک‌ها بیشتر به کسانی می‌رسد که با طالبان در ارتباط هستند.