برنامه جهانی غذا: ۶۰۰ هزار زن در افغانستان به دلیل کمبود بودجه از دریافت مواد غذایی محروم می‌شوند

برنامه جهانی غذا اعلام کرد که امسال ۶۰۰ هزار زن افغان به دلیل کمبود بودجه از دریافت مواد غذایی محروم خواهند شد.

برنامه جهانی غذا (WFP) یک‌بار دیگر از کاهش کمک‌هایش در افغانستان خبر داده است. این سازمان روز دوشنبه پنجم آگست در حساب اکس (تویتر سابق) خود اعلام کرد که به دلیل کمبود بودجه، امسال ۶۰۰ هزار زن افغان از دریافت مواد غذایی مقوی محروم خواهند شد.

این سازمان افزوده که در سال ۲۰۲۴ میلادی با توزیع مواد غذایی مقوی از حدود ۱.۶ میلیون زن حامله و شیرده حمایت کرده است. برنامه جهانی غذا گفته که به هدف پیش‌گیری و درمان سوء تغذیه از این زنان حمایت کرده است.

در همین حال، شماری از مادرانی که کودکان خردسال دارند از توقف توزیع مواد غذایی مقوی از سوی برنامه جهانی غذا ابراز نگرانی کرده و می‌گویند به دلیل مؤثریت آن بر صحت اطفال‌شان، خواستار افزایش این کمک‌ها هستند.

WFP در سال ۲۰۲۴ از ۱.۶ میلیون زن حامله و شیرده در افغانستان با توزیع مواد غذایی مقوی حمایت کرده است.

نسرین، مادر دو کودک است. او می‌گوید با دریافت مواد غذایی مقوی از کمک‌های WFP توانسته است اطفالش را از سوء تغذیه نجات دهد.

نسرین به رادیو آزادی گفت:

"من که یک زن بدون شغل در خانه هستم و در پهلوی موادی که در خانه به طفل‌هایم می‌دهم، این مواد غذایی را هم می‌دهم، بسیار برای‌شان مؤثر است. اگر این کمک‌ها افزایش یابد، بسیار خوشحال می‌شویم. اما از قطع شدن آن نگرانیم."

مینه، باشنده ننگرهار و مادر سه کودک نیز گفت که به دلیل نداشتن تغذیه درست، توان شیردهی به کودک‌اش را ندارد.

او همچنین افزوده است: "سه طفل دارم. طفلم شیر خشک می‌خورد، اما من توان خرید شیر خشک را ندارم. گرسنه است و گریه می‌کند. بسیار سخت است. پول هم نیست که شیر بگیرم برایش."

بیشتر در این باره: یونیسف از وضعیت اقتصادی نا مناسب مادران در افغانستان و کاهش تغذیه اطفال با شیر مادر، ابراز نگرانی کرد

این درحالی‌ست که حدود یک ماه پیش نیز WFP اعلام کرد که به دلیل کمبود بودجه تا ماه اکتوبر امسال قادر به توزیع مواد غذایی فقط به یک میلیون تن خواهد بود.

با این وجود، برنامه جهانی غذا گفته بود بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان غذای کافی برای خوردن ندارند و ۱۲ میلیون تن از آنان برای زنده ماندن نیازمند دریافت کمک‌ها هستند.

سازمان جهانی صحت نیز در گزارش ماه جون خود گفته که روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ کودک در افغانستان به‌ اثر بیماری‌های دوران بارداری و ولادت، که قابل پیش‌گیری است، جان می‌دهند.