لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

یونیسف از وضعیت اقتصادی نا مناسب مادران در افغانستان و کاهش تغذیه اطفال با شیر مادر، ابراز نگرانی کرد


تعدادای از مادرانی که اطفال شان با سوء تغذی مواجه اند
تعدادای از مادرانی که اطفال شان با سوء تغذی مواجه اند

در هفتهٔ جهانی تغذیه با شیر مادر، صندوق حمایت از کودکان ملل متحد ( یونیسف) دررابطه به چگونگی و آمارکودکان افغانِ که از شیر مادر تغذیه می کنند ابراز نگرانی کرده است.

این صندوق روز شنبه ۳ اگست در صفحهٔ ایکس با نشر پیامی گفته که از میان هر سه کودک کمتر از دو کودک در افغانستان در شش ماه نخستِ پس از تولد ،تنها با شیر مادر تغذیه می‌شوند.

یونیسف گفته که برای بهبود این وضعیت، در مشوره دهی با مادران افغان در بخش تغذیه، یک‌جا با نمایندگان اتحادیهٔ اروپا کمک می‌کنند.

یونیسف همچنان توصیه می‌کند که در شش ماه نخست زنده گی تغذیه با شیر مادر و پس از آن غذاهای دیگر برای آیندهٔ بهتر کودکان در نظر گرفته شود.

پیش از این سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) به مناسبت «هفتهٔ جهانی تغذیه با شیر مادر» گفته بود که برای تغذیه بهتر کودکان باید وضعیت مادران بهبود یابد.

به دلیل مشکلات اقتصادی در افغانستان مادران با مشکل عدم تغذیه مواجه اند و نمیتوانند اطفال خود را به طور کافی شیر بدهند.
به دلیل مشکلات اقتصادی در افغانستان مادران با مشکل عدم تغذیه مواجه اند و نمیتوانند اطفال خود را به طور کافی شیر بدهند.

بخش افغانستان این سازمان، به تاریخ اول اگست در صفحهٔ ایکس خود به نقل از نمایندهٔ این سازمان برای افغانستان گفته بود که باید مشترکا از ایجاد محیطی اطمینان حاصل شود که در آن مادران اهمیت شیردادن به نوزاد خود را درک کنند و در هر شرایطی از آن‌ها حمایت شود.

هفتهٔ جهانی تغذیه با شیر مادر هر سال از اول الی هفتم اگست با حمایت سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) و دیگر نهاد‌ها مربوطه برگزار می‌شود.

برخی از مادران افغان شکایت می‌کنند که وضعیت نامناسب اقتصادی برروند شیردهی به کودکان شان تاثیر منفی داشته است.

یک مادر: نزدیک به دو ماه میشود که شیرم خشک شده داکتر گفت که خودم به تغذیه بهتر نیاز دارم، اما توان اقتصادی ندارم.

سمینه، باشندهٔ ولایت بلخ که دختر هشت ماهه دارد می‌گوید، نه به قدر کافی شیر دارد و نه توانایی خرید خوراکی‌های را که داکتران برای او‌ توصیه می‌کنند:

«نزدیک‌ به دو‌ ماه می‌شود که شیر ام کم شده، نزد داکتر رفتم گفتن باید تغذیه خوب داشته باشم، من به اندازه که توان دارم غذا می‌خورم، توان تغذیه بیشتر و‌بهتر از آن را ندارم، اکنون این مسئله سبب ایجاد مشکل برای هردو ما شده است.»

یک بانو باشندهٔ کابل که به دلیل رسوم مروج خانوادگی، نمی‌خواهد نام اش در گزارش گرفته شود می‌گوید، بنابر دلایل مختلف نمی‌تواند به دختر ۵ ماهه‌اش به قدرکافی شیربدهد.

«من خودم دو کودک دارم که یکی آن سن اش سه سال و دومی اش پنج ماه است، اما شیر کافی ندارم، چندان اقتصاد خوب هم ندارم، زمانی که یک مادر نتواند غذای خوب بخورد، پس چطور ممکن است که کودک خود را خوب تغذیه کند، شوهرم بسیار کار می‌کند، اما عایدش کم است.

یک طفل مبتلا به سوء تغذیه که در شفاخانه ولایت کندهار تحت تداوی قرار گرفته است.
یک طفل مبتلا به سوء تغذیه که در شفاخانه ولایت کندهار تحت تداوی قرار گرفته است.

داکتر اسدالله حسین‌زی، استاد پوهنزی طب در پوهنتون ننگرهار به رادیو آزادی در مورد اهمیت شیر مادر گفت:

«شیر مادر توازن غذایی مکمل را برای کودک فراهم می‌کند، که برای توازن ذهنی و فزیکی شان مهم است، زیرا پروتین‌ها، ویتامین‌ها و انزایم‌ها شامل آن است، علاوه بر همهٔ این فواید، تغذیه کودک با شیر مادر، در ساخت روابط عاطفی میان مادر و کودک بسیار مهم است.»

آقای حسین‌زی، درحالی بر تغذیهٔ مناسب کودکان تاکید می‌کند که پیش از این، برنامهٔ جهانی غذای سازمان ملل متحد ( دبلیو اف پی) به مناسبت روز جهانی تغذیه در یک گزارش گفته بود که سه میلیون کودک در افغانستان دچار سوء تغذیه اند.

دبلیو اف پی نزدیک به دو ماه پیش همچنان گفته بود که این سازمان از میان هرسهٔ کودک مبتلا به سوء تغذیه در این کشور می تواند فقط از یک کودک حمایت کند.

XS
SM
MD
LG