سازمان حمایت از خبرنگاران: فشار و سانسور طالبان بر رسانه‌ها ادامه دارد

برخی خبرنگاران افغانستانی ادعا می‌کنند که با فشار کاری شدید روبه‌رو هستند.

سازمان حمایت از خبرنگاران می‌گوید که استخبارات حکومت طالبان عزیز احمد وفا یک خبرنگار محلی در ولایت ننگرهار را بازداشت کرده‌است. این سازمان ابراز نگرانی کرده که وضعیت رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان همچنان تحت فشار، شکنجه، سانسور و تهدید قرار دارد.


این سازمان در بیانیۀ که روز سه‌شنبه ششم اگست منتشر کرده گفته است که طالبان دو هفته پیش آقای وفا را بازداشت کرده‌اند و تا کنون هیچ اطلاعاتی درباره وضعیت او نیست.

عزیز احمد وفا، خبرنگار محلی‌که با رسانه‌های مختلف در ولایت ننگرهار همکاری می‌کرد، خانواده‌اش به پرسش‌های رادیو آزادی در خصوص بازداشت او پاسخ ندادند.

در همین حال، کمیته بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران (سی‌پی‌جی) نیز روز سه‌شنبه در یک اعلامیه نگرانی خود را از تعلیق جواز فعالیت ۱۴ رسانه در ولایت ننگرهار توسط وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی طالبان ابراز کرده‌است.

بیشتر در این باره: انتقاد کمیتۀ بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران از سرکوب رسانه‌ها توسط طالبان

در این اعلامیه به نقل از به لی یی، هماهنگ‌کنندۀ بخش آسیایی این کمیته آمده که او از طالبان خواسته است که هر چی زودتر به تعلیق جواز این رسانه‌ها پایان دهد.

او همچنان افزوده که طالبان برای کنترول برنامه‌ها و نشرات به نفع خود در افغانستان به فشار بر رسانه‌ها ادامه می‌دهد و تأکید کرده که این تاکتیک‌ها باید متوقف شوند و رسانه‌های مستقل باید اجازه داشته باشند تا به صورت آزادانه فعالیت کنند.

پیش از این وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان، ادعا کرده بود که دلیل تعلیق جواز این رسانه‌ها، عدم پرداخت مالیات بوده است.

در مورد عزیز احمد وفا، خبرنگار محلی در ننگرهار و ادعاهای این نهادها، از ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان پرسیدیم، اما تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.
اما پیش از این آقای مجاهد گفته که "خبرنگاران به دلیل کار شان نه، بلکه به دلایل شخصی بازداشت می‌شوند" و ادعا کرده بود که آن‌ها به فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها در چارچوب منافع ملی و ارزش‌های اسلامی متعهد هستند.

گزارش‌ها از تعطیلی ۲۸۱ رسانه در افغانستان از زمان بازگشت طالبان به قدرت خبر می‌دهند.

برخی از خبرنگاران در افغانستان و آنانی‌که این کشور را ترک کرده‌اند ادعا می‌کنند که با فشار کاری شدید از سوی حکومت طالبان روبه‌رو هستند.

دو خبرنگار که به دلیل فشارها و انتقاد شغل را ترک کردند به شرط فاش نشدن نام‌شان به رادیو آزادی می‌گویند: "مشکلات ما بسیار زیاد است، رسانه تحت سانسور قرار دارد، آن چیزی‌که حقیقت است و خواست مردم است به گونه آن‌چنان انعکاس داده نمی‌شود، طالبان می‌خواهند که نشرات رسانه‌ها باید مطابق اصول و خواست آن‌ها باشد."

"فضای کار رسانه‌ای در افغانستان با مشکلات فراوانی همراه بود. اطلاعات به موقع به خبرنگاران داده نمی‌شد و خبرنگاران نمی‌توانستند گزارش‌های خود را به صورت عینی و واقعی منتشر کنند. در صورت انتشار چنین گزارش‌هایی، با تهدیدات جدی مواجه می‌شدند و جان‌شان به خطر می‌افتاد."
این درحالی‌ست که پیش از این نیز سازمان‌های حامی خبرنگاران و رسانه‌ها بارها از دستگیری، شکنجه و آزار خبرنگاران توسط حکومت طالبان در افغانستان گزارش داده‌اند.

بیشتر در این باره:

نا رضایتی از نشرات تلویزیون ها و رادیو های داخلی افغانستان؛ « محدودیت‌ها منجر به کاهش تنوع برنامه ها شده است»مرکز خبرنگاران افغان خواهان رهایی چهار خبرنگار زندانی در افغانستان شدوضعیت رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان؛ « طالبان فشار و تهدید را افزایش داده اند»مرکز خبرنگاران افغانستان: فشار طالبان بر رسانه ها و خبرنگاران افزایش یافته است

دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، نی که در حال حاضر فعالیت آن در افغانستان متوقف است، در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که از زمان بازگشت طالبان به قدرت، ۲۸۱ رسانه در افغانستان تعطیل شده‌اند و از میان نزدیک به ۱۲ هزار کارمند اکنون ۴،۵۰۰ تن در رسانه‌ها مشغول به کار هستند.
همچنین، در گزارش سالانه گلوبل اکسرپیشن که در ۲۱ ماه می سال جاری منتشر شد، افغانستان به‌عنوان یکی از بدترین کشورهای جهان از نظر آزادی بیان شناخته شده‌است.