لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۸

نا رضایتی از نشرات تلویزیون ها و رادیو های داخلی افغانستان؛ « محدودیت‌ها منجر به کاهش تنوع برنامه ها شده است»


برخی از نشرات تلویزیونی در افغانستان .
برخی از نشرات تلویزیونی در افغانستان .

شماری از باشنده های شهرکابل با انتقاد از چگونه گی نشرات بسیاری از تلویزیون ها و رادیو های داخلی افغانستان میگویند، نبود برنامه های خوب تفریحی ، موسیقی و مردمی دراین رسانه ها سبب شده تا علاقه مندی آنان به تماشای تلویزیون وشنیدن رادیو کاهش پیدا کند.

یک باشنده ناحیه هفدهم شهرکابل که بخاطرحساسیت موضوع نخواست نام اش درگزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت:

"در برنامه های رادیو و تلویزیون ها تغییرات زیاد آمده است در گذشته در تلویزیون آهنگ ها ،برنامه های تفریحی و برنامه های سرگرمی خوب بود، اما حالا هیچ چیزی نیست فقط بیشتر بحث های سیاسی است و ،هیچ برنامه دلچسپ و دیدنی نیست که مردم از او لذت ببرد و ساعت شان تیر شود."

مرسل یک باشنده دیگر کابل نیز نظر مشابهی دارد،او به رادیو آزادی گفت:

"برنامه های که فعلا نشر می‌شود اکثرا مطابق خواست مردم نیست، برنامه های تلویزیون ها اکثرا خسته کن شده مثل سابق برنامه های جالب ندارند و نمیتوانند بیننده و شنونده را جذب بکنند، حتی من بسیاری کسان را می‌شناسم که از ماهواره استفاده کرده و چنیل های خارجی را می بینند"

در بیشتر موارد مردم برنامه هایی را تماشا میکنند که از طریق یوتیوب نشر می شود.
در بیشتر موارد مردم برنامه هایی را تماشا میکنند که از طریق یوتیوب نشر می شود.

برخی از مسئولان رسانه های محلی درداخل افغانستان هم با گفته های این باشنده های شهر کابل موافق اند، و میگویند به دلیل محدودیت های وضع شده ازسوی حکومت طالبان و مشکلات اقتصادی نمیتوانند برنامه های را که مردم انتظاردارند تهیه ونشر کنند.

مسئوول یکی از رادیو های محلی که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام و نام رسانه اش در گزارش ذکر شود به رادیوآزادی دراین مورد گفت :

"چیزی که حکومت میخواهد باید در برنامه ها ساز و آواز نباشد ، اما شنونده ها برنامه های تفریحی ، آموزشی و دلچسپ میخواهند ،اما ما آن برنامه ها را تهیه کرده نمیتوانیم "

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان در مجموع ۲۸۱ رسانه مسدود شده

برخی از نهادهای حامی رسانه ها و خبرنگاران هم نبود برنامه ها به ذوق مردم در رسانه ها را تایید میکنند،اما می‌گویند دلیل آن فشارهای موجود ازسوی طالبان بررسانه ها است.

سمیه ولی زاده مسئول کمیته ارتباطات و داد خواهی مرکز خبرنگاران افغانستان دراین مورد به رادیوآزادی گفت :

"متاسفانه به خاطر فشارها و وضع محدودیت ها که از طرف گروه طالبان به رسانه ها صورت گرفته ،سبب شده است که محتوای نشرات رسانه ها نسبت به زمان جمهویت تغییرفاحش داشته باشد، متاسفانه که محتوای برنامه ها تغییر کرده و رسانه ها مجبورشده اند که خود سانسوری کنند،اخیرا طالبان تلاش کرده اند که رسانه ها برای آنها یک تربیون تبلیغاتی باشد"

سمیه ولی زاده مسئول کمیته ارتباطات و داد خواهی مرکز خبرنگاران افغانستان
سمیه ولی زاده مسئول کمیته ارتباطات و داد خواهی مرکز خبرنگاران افغانستان

خبیب الله غفران سخنگوی وزارت اطلاعات وفرهنگ حکومت طالبان به پرسش های رادیو آزادی درپیوند به خواست مردم و چگونگی نشرات رسانه ها، پاسخ نداد.

طالبان همواره مدعی شده اند که متعهد به آزادی بیان درچوکات شریعت اسلامی و منافع ملی افغانستان استند.

این درحالیست که درنظام جمهوری پیشین رادیو ها وتلویزیون ها درلابلای نشرات شان برنامه های جالب و دیدنی ، موسیقی ، تفریحی،سریال ها و کمیدی را جا داده بودند، که درکنار خبرها و بحث های سیاسی مطابق به ذوق و علاقه مردم تهیه و نشر می شد.

دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، نی که فعلاً فعالیت‌های خود را متوقف کرده در ۲۱ ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ در گزارشی به مناسبت روز جهانی تلویزیون گفته بود، اخیراً از میان ۱۴۷ شبکه تلویزیونی ۷۷ شبکه در افغانستان مسدود شده‌اند.

به اساس معلومات این اداره، پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان در مجموع ۲۸۱ رسانه مسدود شده که از میان ۱۱،۸۵۸ کارمند رسانه‌ای تنها ۴،۵۰۰ تن‌شان کار می‌کنند.

این درحالیست که سازمان Global Expression در گزارش سالانه‌اش که به تاریخ ۲۱ می امسال نشر شد، افغانستان را از نظر آزادی بیان یکی از بدترین کشورهای در جهان معرفی کرده است.

XS
SM
MD
LG