بازگشایی مرکز تجارتی «رابعۀ بلخی» در مزارشریف؛ «زنان از سردی بازار شکایت دارند»

عکس از ارشیف؛ «مرکز تجارتی "رابعۀ بلخی" پس از بازسازی در مزارشریف دوباره فعال شد.»

در حالی که سرد بودن بازار فروش برای تولیدات و محصولات بازرگانان افغان به ویژه زنان از مشکلات عمده خوانده می‌شود، مرکز تجارتی «رابعۀ بلخی» در شهر مزارشریف پس از بازسازی روز شنبه دوباره فعال شد.

این مرکز ویژۀ زنان تجارت‌پیشه است و به گزارش خبرگزاری دولتی باختر که در کنترل حکومت طالبان است، برای بازسازی آن ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار افغانی هزینه شده است.

مسئولان اتاق تجارت و صنایع زنان بلخ می‌‎گویند، این مرکز تجارتی ۱۷ سال پیش به فعالیت آغاز کرده بود، اما به دلیل تخریبات زیاد که بانوان تجارت‌پیشه توان بازسازی آن را نداشتند، به همکاری چند موسسۀ غیردولتی بازسازی شد و دوباره گشایش یافت.

به اساس معلومات این اتاق، در این مرکز تجارتی ۶۵ دکان برای زنان وجود دارد که بیش از صد بانوی بازرگان در آن در بخش‌های مختلف از جمله فروش صنایع دستی، شیرینی‌پزی، خیاطی، قالین، گلدوزی و رستورانت مصروف کار هستند.

اما شماری از بانوان بازرگان در این مرکز تجارتی که کاروبارشان را از سر گرفتند، خواهان حمایت نهادهای داخلی و خارجی هستند.

بیشتر در این باره: زنان تجارت پیشه در فراه از نبود بازار فروش محصولات و مشکلات اقتصادی شکایت دارند

محبوبه همنوا، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت که در سه سال اخیر بازار خوبی نداشته‌اند.

"بازار و صادرات و واردات ما فعلاً رونق خوب نیست، بازار وجود ندارد، ولی تولیدات ما است. اقتصاد پایین مردم سبب شده که یک سلسله مشکلات در تجارت زنان و مردان وارد شود و تقاضای ما این است که نمایشگاه‌ها ایجاد شود، همرای ما همکاری شود و حمایت صورت بگیرد."

مسئولان اتاق تجارت و صنایع زنان ولایت بلخ هم تأیید می‌کنند که برخی زنان با مشکلات مالی و اقتصادی روبه‌رو هستند، اما می‌گویند که تجارت زنان در ولایت بلخ در وضعیت خوبی قرار دارد.

عذرا امینی، رئیس این اتاق از تلاش‌ها برای حل مشکل بانوان بازرگان به رادیو آزادی گفت:

"در چند سال که مشکلات بانوان زیادتر بود، فعلاً دو مارکیت دیگر هم پیشنهاد شده، بخاطری که بانوان تجارت‌پیشه تعدادشان خیلی زیاد است و دو مارکیت بسنده نیست و دو مارکیت دیگر هم کار جریان دارد که انشاءالله عنقریب افتتاح شده و به دسترس‌شان قرار داده می‌شود که می‌توانند حداقل نمایندگی فروشات خود را داشته باشند."

زنان تجارت‌پیشه بلخ خواستار حمایت از سوی نهادهای ملی و بین‌المللی هستند.

عبدالسلام آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان، به پرسش‌های رادیو آزادی در پیوند به نگرانی‌‎ها و خواست‌های این زنان بازرگان پاسخ نداد.

پیش از این، زنان بازرگان در ولایت‌های مختلف افغانستان از سرد بودن بازارهای داخلی و صادرات‌شان به بیرون از کشور شکایت داشته و خواهان حمایت‌های حکومت طالبان و نهادهای بین‌المللی شده‌اند.

در برخی موارد هم این زنان تجارت‌پیشه از محدودیت‌های حکومت طالبان بر زنان به عنوان یکی از علت‌های اصلی کمرنگ شدن بازار فروشات‌شان یاد کرده بودند.

بیشتر در این باره:

اداره توسعۀ بین‌المللی امریکا: ظرفیت پروسس قالین افغانستان به ۵۰۰ هزار متر مربع در سال افزایش یافته استاتحادیه اروپا: اشتغال زنان منجر به رشد اقتصادی افغانستان می‌شودآرایشگران زن در افغانستان؛ از بسته شدن آرایشگاه‌ها تا وضعیت بد اقتصادی و بیکاریفعالیت‌های زنان تجارت پیشه در افغانستان در چی وضعیت قرار دارد؟

این در حالیست که ادارۀ توسعه‌ای ملل متحد (یو ان دی پی) در ماه اپریل با نشر گزارشی گفت که فعالیت‌های زنان تجارت‌پیشه فرصتی را برای بانوان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان ایجاد کرده، اما آنها با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند.

بر اساس این گزارش، نبود سرمایه و بازار از مهم‌ترین مشکلات فرا راه کار این زنان دانسته می‌شود.

بشنوید:

Your browser doesn’t support HTML5

فعالیت های زنان تجارت پیشه در چی وضعیتی قرار دارد؟