معلمان و دانش‌آموزان در افغانستان: طالبان ما را مجبور به اشتراک در مراسم سه‌سالگی حکومت‌شان کردند

سخنگوی طالبان تا کنون به ادعاهای مطرح‌شده در مورد تهدیدات برای اشتراک در مراسم سه‌سالگی پاسخ نداده است.

شماری از مردم به‌خصوص معلمان و دانش‌آموزان مکاتب در ولایات مختلف افغانستان ادعا می‌کنند که حکومت طالبان آنان را تهدید کرده است که باید در مراسم تجلیل از سه‌سالگی حکومت‌شان اشتراک کنند.

آنها می‌گویند که مسئولان حکومت طالبان از مکابت به‌گونۀ کتبی و اجباری خواسته‌اند تا در مراسم تجلیل از سه‌سالگی حاکمیت دوبارۀشان اشتراک کنند.

بر اساس ادعای او، حتی نصب بیرق حکومت طالبان در مکاتب و دکان‌های سطح شهر در ولایت خوست اجباری بوده‌است: "موضوع بیرق‌ها هم بود، یعنی از همه شهر با تهدید، جبر و زور خواسته شده که در قریه‌ها هم اگر مردم هم‌نظر نبودند، تهدید کردند که در تمام دکان‌ها بیرق ما نصب شود. بیرق‌شان به اجبار در بسیاری از دکان‌ها نصب شد و دکان‌هایی که سرپیچی کردند بسته شده‌است."

برخی از مسئولان مکاتب ولایت غزنی هم ادعای مشابهی دارند.

یکی از سرمعلمین یک مکتب ولایت غزنی نیز به دلیل حساسیت موضوع به شرط افشا نشدن هویت‌اش به رادیو آزادی گفت قوماندانی و استخبارات حکومت طالبان در این ولایت به معلمین و شاگردان مکتبی که او وظیفه دارد، اخطار داده‌اند که باید در مراسم سه‌سالگی حکومت‌شان اشتراک کنند.

برخی از شهروندان افغان ادعا می‌کنند که نصب بیرق‌های طالبان در مکاتب و دکان‌ها اجباری بوده‌است.

او افزود: "از تمام معلمین و متعلیمین یک درخواست رسمی کردند که بیایید و به جشن ما اشتراک کنید. بسیاری از معلمین ما رفتند. در مقام ولایت خواسته بودند. من هم کوشش کردم که بروم، بخاطری‌که بعداً به این دلیل برایم مشکل ایجاد می‌کنند و قوماندانی و استخبارات خط جدی اخطاریه فرستاده بود که باید در جشن اشتراک کنید."

در مورد این ادعا‌ها از مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ولایت غزنی پرسیدیم، اما تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

این در حالی‌ست که حکومت طالبان در کابل و ولایات روز چهارشنبه ۱۴ آگست در مراسم جداگانه، سه‌سالگی حاکمیت دوبارۀ خود در افغانستان را تجلیل کرد.

بیشتر در این باره: دیدبان حقوق بشر: سالگرد حاکمیت طالبان، یادآور بحران حقوق بشری در افغانستان است

یک معلم مکتب خصوصی در کابل نیز به دلیل حساسیت موضوع به شرط افشا نشدن نام و تغییر صدایش به رادیو آزادی گفت این دستور حکومت طالبان نه‌تنها شامل معلمین مرد و شاگردان پسر مکاتب، بلکه شامل استادان پوهنتون‌ها نیز می‌شود.

او به نقل از یک استاد پوهنتون ادعا کرده گفت: "دیروز یک استاد پوهنتون تخنیکی همراه‌ام روبه‌رو شد، او گفت که از من خواسته شده که حتماً باید اشتراک بکنم."

در مورد این ادعاها از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، پرسیدیم، اما او تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

اما در شبکه‌های اجتماعی نیز برخی ویدیوها و تصاویری نشر و پخش شده که نشان می‌دهد اطفال و نوجوانانی که احتمالاً شاگردان مدارس و مکاتب‌اند، با داشتن لباس‌های یک‌رنگ و پوشیدن کلاه، بیرق‌های حکومت طالبان را در دست دارند.

بیشتر در این باره:

ادارۀ برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان: ۶۸ درصد زنان افغان وضعیت روانی خود را «بد» گزارش داده‌انددیدبان حقوق بشر: سالگرد حاکمیت طالبان، یادآور بحران حقوق بشری در افغانستان استسه ساله‌گی بازگشت طالبان؛ مردم: از کارنامۀ ۱۰۹۵ روزۀ طالبان راضی نیستیمطالبان سه‌سالگی برگشت خود به قدرت را تحت تدابیر شدید امنیتی تجلیل می‌کنندجنبش زنان عدالت‌خواه: حمایت جهانی می‌تواند وضعیت زنان افغانستان را تغییر دهد

رادیو آزادی تلاش کرد با شماری از شاگردان پسر مکاتب که به‌گونه‌ای در این مراسم حکومت طالبان مجبور به اشتراک شده‌اند، گفت‌وگو کند، اما آنان حاضر به صحبت در این مورد نشدند.

این در حالی‌ست که فردا پنجشنبه ۱۵ آگست برابر با روزی است که طالبان با تصرف کابل حاکمیت دوباره خود بر افغانستان را آغاز کردند، اما حکومت آنان تا هنوز موفق به کسب مشروعیت داخلی و بین‌المللی نشده‌است.