سرازیر شدن سیلاب در پنج ولایت افغانستان؛ در غزنی سه نفر کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند

سیلاب‌های اخیر در ولسوالی متاخان ولایت پکتیکا خسارات مالی زیادی به مردم وارد کرده است.

در جریان دو روز گذشته، پنج ولایت افغانستان؛ غزنی، پکتیکا، میدان وردگ، زابل و پکتیا شاهد باران‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها‌ بوده‌اند.

به‌گفته‌ی شماری از باشنده‌گان این ولایات، سرازیر شدن این سیلاب‌ها خسارات جانی و مالی برجا گذاشته است.

روح‌الله، یکی از باشنده‌گان ولسوالی ده‌یک ولایت غزنی به رادیو آزادی گفت: "در منطقه شیر بوز ولسوالی ده‌یک، سیلاب‌ آمد که باعث مرگ سه نفر و زخمی شدن ۹ نفر دیگر شده‌است و خسارات مالی زیادی نیز به بار آورده است."

روح‌الله اضافه کرد که به دلیل خرابی هوا، شبکه‌های مخابراتی هم در این منطقه به درستی کار نمی‌کنند.

حمیدالله نثار، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت غزنی نیز در یک پیام صوتی‌ که به رسانه‌ها فرستاده، مرگ این سه نفر را تأیید کرده که شامل دو کودک و یک زن‌اند.

او افزوده که سیلاب‌ اخیر به ولسوالی ده‌یک غزنی خسارات زیادی وارد کرده و صدها جریب زمین زراعتی را نیز تخریب کرده‌است.

بیشتر در این باره: ملل متحد: تغییرات اقلیمی افغانستان را در معرض خطر قرار داده است، مردم به کمک نیاز دارند

از سوی دیگر، یکی از باشنده‌گان ولسوالی متاخان ولایت پکتیکا که نخواست به دلیل حساسیت موضوع نام‌اش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت که این ولسوالی نیز از سیلاب‌ها متأثر شده‌است.

او می‌افزاید: "شب گذشته در ولسوالی متاخان پکتیکا، در منطقه شنق، سیلاب‌ خسارات مالی زیادی به مردم وارد کرده‌است. کشت‌های مردم به‌طور کامل از بین رفته، سیلاب داخل خانه‌ها شده و خانه‌های مردم را خراب کرده‌است. طویله‌ها نیز تخریب شده‌اند."

او به رادیو آزادی گفت که تا کنون خسارات جانی از این سیلاب گزارش نشده‌است.

برخی از باشنده‌گان ولایت پکتیا به رادیو آزادی گفته‌اند که در ولسوالی زرمت این ولایت، سیلاب‌ علاوه بر تخریب زمین‌های زراعتی و خانه‌های مردم، یک پل بزرگ را که برای عبور و مرور مردم استفاده می‌شد، نیز تخریب کرده‌است.

امسال بیشتر ولایت‌های افغانستان شاهد سرازیر شدن سیلاب‌های مدهش بودند.

این در حالی‌ست که دو روز پیش به تاریخ ۱۸ اگست، سیلاب‌ها در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک خسارات سنگینی به مردم وارد کردند.

منابع محلی در ولایت زابل نیز به رادیو آزادی خبر داده‌اند که در سه ولسوالی نوبهار، شملزو و ارغنداب این ولایت، سیلاب‌ها خسارات زیادی به بار آورده‌اند.

مسئولان وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی حکومت طالبان، به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد میزان خسارات ناشی از سیلاب‌های اخیر پاسخ ندادند.

اما وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان روز دوشنبه (۱۹ اگست) در ۱۵ ولایت افغانستان بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیلاب‌ها را پیش‌بینی کرده‌است.

این در حالی‌ست که افغانستان از ماه اپریل سال جاری، به دلیل تغییرات اقلیمی، با سیلاب‌ها و بارندگی‌های شدید مواجه بوده که منجر به تلفات سنگین جانی و مالی شده‌است.

بیشتر در این باره:

ورزشکاران غور در تلاش کمک به آسیب دیده های سیلاب ‌ها اند شیوع بیماری های اسهال و استفراغ در میان کودکان ولایت غور؛ خانواده ها خواهان کمک اند افزایش آب دریای آمو هزاران جریب زمین در ولایت‌های شمالی افغانستان را تخریب کرده استطالبان از حاصلات دهقانان عشر جمعآوری می‌کنند، اما دهقانان و زمین‌داران چی خواست هایی دارند؟سازمان ملل متحد: امسال حاصلات غله در افغانستان افزایش یافته است

هفته گذشته به تاریخ ۱۱ اگست، کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) اعلام کرد که مردم افغانستان که از تغییرات اقلیمی آسیب دیده‌اند، به کمک‌های بیشتری نیاز دارند.

«یو ان اچ سی آر» با اشاره به این‌که افغانستان یکی از کشورهای بیشتر آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی است، گفت که کمک به نیازمندان افزایش یافته است.

به بیان این ادارۀ سازمان ملل متحد، این افراد آسیب‌دیده از سیلاب‌ها به کمک‌های بیشتر از جمله خیمه، سرپناه، خدمات صحی و مشاوره روانی نیاز دارند.