لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۵

شیوع بیماری های اسهال و استفراغ در میان کودکان ولایت غور؛ خانواده ها خواهان کمک اند


یک خانواده فقیر و کودکان شان در ولایت غور
یک خانواده فقیر و کودکان شان در ولایت غور

"ده سر نفوس هستیم هشت طفل دارم، گرمی زیاد است کودک‌هایم اسهال و استفراق هستند، هر روز یکی را به شفاخانه می‌برم، داکتران به ما رسیدگی نمی‌کنند دوا نمی‌دهند."

این بخشی از صحبت های یک مادر ۳۶ ساله در غور است.

او که خاتم نام دارد، می‌گوید، توان مالی خریداری دارو را ندارد و مراکز صحی نیز به کودکان‌ بیمارش درست رسیدگی نمی‌کنند:

"از دست گرمی‌ها ما خیلی مشکلات داریم، امکانات زندگی ما کم است، پول نداریم، فقیر هستیم، اقتصاد نداریم که به کودکان خود رسیدگی کنیم، حتا همین قدر نداریم که به کودکان خود دارو خریداری کنیم، حتا سیروم خشک نمی‌توانیم خریداری کنیم تا از بیماری اسهال کودکانم جلوگیری کنیم."

محمد سردار، یکی دیگر از باشندگان شهر فیروزکوه می‌گوید که پس از سرازیر شدن سیلاب‌ها در ولایت غور، آب آشامیدنی محل‌شان گل‌آلود شده و بیشتر مردم به بیماری‌های مختلف مانند اسهال و استفراغ مبتلا شده اند.

خانواده ها به شمول اطفال برای یافتن آب آشامیدنی پاک در ولایت غور باید فاصله های طولانی را بپیمایند.
خانواده ها به شمول اطفال برای یافتن آب آشامیدنی پاک در ولایت غور باید فاصله های طولانی را بپیمایند.

او دو فرزند دارد و هر دوی آنها دچار بیماری اسهال و استفراغ هستند.

این پدر ۳۳ ساله هم به رادیو آزادی گفت که به دلیل فقر توان خرید دارو را ندارد:

"به همین ماه‌های تابستان تب و استفراغ بسیار زیاد است، از دولت تقاضا داریم به ما همکاری کند دارو و سیروم برای کودکان ما کمک کند."

سیلاب ها منابع آبی را در ولایت غور آسیب رسانده و عدم دسترسی به آب پاک منجر به شیوع بیماری ها شده است

برخی داکتران در شفاخانۀ ولایتی غور نیز تأیید می‌کنند که به دلیل افزایش گرمی و آلودگی آب و هوا، تعداد مراجعان آنان نسبت به گذشته افزایش یافته است.

داکتر فضل‌الحق فرجاد، یکی از آنان می‌پذیرد که این شفاخانه با کمبود امکانات روبه‌رو است.

این داکتر بدون آنکه آماری ارائه کند، می‌گوید که به دلیل کمبود امکانات شمار زیادی از بیماران‌شان جان می‌دهند و این گونه موردها به گفتۀ او در حال افزایش است. او توصیه هایی به خانواده ها دارد:

"از مادرها و خانواده‌های محترم خواهش ما این است که طفل‌ها را از فضای باز و گرما جلوگیری کنند، از تماس با خاک جلوگیری شود و برایشان آب‌های جوش داده و مایعات داده شود تا اینکه کودکان به اسهال مبتلا نشوند و مایعات اضافی حتماً برای طفل‌ها داده شود."

سرازیر شدن سیلاب ها در غور در بسیاری از مناطق منابع آبی را در این ولایت آسیب رسانده و دسترسی مردم به آب پاک محدود شده است.
سرازیر شدن سیلاب ها در غور در بسیاری از مناطق منابع آبی را در این ولایت آسیب رسانده و دسترسی مردم به آب پاک محدود شده است.

سیلاب‌های سه ماه پیش در ولایت غور زیر ساخت‌های زیادی از جمله برخی منابع آبی را در این ولایت از بین برده است که به گفتۀ شماری از باشندگان این ولایت، اکنون دسترسی‌شان به آب آشامیدنی پاک محدود شده است.

این درحالیست که صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) به تاریخ ۲۹ جولای، با نشر گزارشی در ویب‌سایت خود گفت که باران‌های شدید، توفان‌ها و جاری شدن سیلاب‌ها جان شش میلیون کودک را در پنج کشور جنوب آسیا به شمول افغانستان با خطر روبه‌رو ساخته است.

اکنون خاتم که هشت کودکش بیمار اند، آرزو دارد برایش کمک صورت بگیرد تا بتواند به بیماری کودکانش رسیدگی کند.

"نیاز داریم که کودکانم تداوی شود و به آنان رسیدگی شود تا اینها از بیماری‌شان خوب شوند."

XS
SM
MD
LG