اسرائیل از دریافت اجساد شش گروگان اسرائیلی در جنوب غزه خبر داد

در حالیکه اسرائیل از دریافت اجساد شش گروگان اسرائیلی در جنوب غزه خبر داده است، وزیر خارجۀ امریکا در جهت تلاش برای خاتمه جنگ غزه به مصر و قطر سفر می‌کند.

در حالی که میانجیگران بین‌المللی به تلاش‌های خود برای توافق آتش‌بس و آزادی گروگانان اسرائیلی ادامه می‌دهند، اسرائیل امروز از دریافت شش جسد این گروگانان در جنوب غزه خبر داد.

نظامیان اسرائیلی گفتند که این اجساد در نتیجه عملیات در تونل‌های زیرزمینی دریافت شد.

از سوی دیگر، وزیر خارجه امریکا، انتونی بلینکن، قرار است تلاش‌های خود برای خاتمه جنگ در نوار غزه را با بازدید از مصر و قطر دنبال کند.

اردوی اسرائیل امروز سه‌شنبه اعلام کرد که اجساد شش گروگانی را که بتاریخ ۷ اکتوبر در آغاز جنگ غزه از سوی فلسطینیان ربوده شده بودند، دریافت کرده است. این در حالی‌ست که میانجیگران امریکایی و عرب برای دست‌یابی به توافقی آتش‌بس و آزادی تعداد دیگری از گروگانان اسرائیلی تلاش می‌کنند.

بیشتر در این باره: بلینکن: اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس امریکا را پذیرفته است

اردوی اسرائیل بدون جزئیات بیشتر اعلام کرد که این اجساد در جریان عملیات شبانه در جنوب غزه دریافت شد. انجمن خانواده‌های گروگانان اسرائیلی می‌گوید که آن‌ها زنده ربوده شده بودند، ولی گروه تندرو حماس می‌گوید که برخی از این اسیران در حملات هوایی اسرائیل کشته یا زخمی شده‌اند.

حماس از سوی امریکا و اتحادیۀ اروپا یک سازمان هراس‌افگن شناخته می‌شود. دریافت این اجساد امکان دارد یک ضربه به تلاش‌های حماس تلقی شود که سعی دارد برای برقراری آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی اسرائیل از غزه، گروگانان اسرائیلی را با زندانیان فلسطینی مبادله کند. ولی این احتمال هم وجود دارد که بعد از دریافت این اجساد، فشار بر حکومت اسرائیل برای آزادی ده‌ها گروگان دیگر که گمان می‌رود هنوز هم زنده‌اند، افزایش یابد.

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، با ستایش تلاش برای دریافت این اجساد گفت که «قلب ما برای این فقدان وحشتناک درد می‌کند.»

وزیر خارجه امریکا برای خاتمه جنگ غزه به مصر و قطر سفر می‌کند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز از این عملیات به گفته وی پیچیده که در داخل شبکۀ گستردۀ تونل‌های زیرزمینی حماس انجام شده است، ستایش کرد. هنوز از تلفات اسرائیلی‌ها یا فلسطینی‌ها در جریان این عملیات گزارش نشده است.

گمان می‌رود که حماس هنوز هم حدود ۱۱۰ گروگان را که در حملۀ ۷ اکتوبر اسیر شده بودند، در اختیار دارد. منابع اسرائیلی به این باوراند که امکان دارد ثلث این گروگانان کشته شده باشند.

در این میان، انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا، که بعد از آغاز جنگ غزه برای نهمین بار از منطقه بازدید می‌کند، روز دوشنبه در تل‌ابیب گفت که نتانیاهو پیشنهادی را برای رفع اختلافات در مذاکرات دست‌یابی به توافق آتش‌بس که چندین ماه طول کشید، پذیرفته و از حماس نیز خواست تا این پیشنهاد را بپذیرد.

حملات اسرائیل به غزه تا کنون منجر به کشته شدن بیش از ۴۰ هزار فلسطینی شده است.

ولی حماس امریکا را به پذیرش خواسته‌های اسرائیل و تلاش برای تحمیل آن بر این گروه شبه‌نظامی متهم می‌کند. به نظر می‌رسد هنوز شکاف‌های گسترده‌ای بین دو طرف وجود دارد، از جمله درخواست اسرائیل برای کنترول پایدار بر دو دهلیز استراتژیک در غزه، که حماس آن را رد کرده است.

انتونی بلینکن امروز با مقامات مصری ملاقات می‌کند و سپس روانۀ قطر خواهد شد.

شبه‌نظامیان تحت رهبری حماس در ۷ اکتوبر با عبور از خطوط دفاعی اسرائیل به جنوب اسرائیل هجوم بردند، حدود ۱۲۰۰ نفر را که عمدتاً غیرنظامی بودند، کشتند و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند. از جمله بیش از ۱۰۰ گروگان در بدل آزادی زندانیان فلسطینی در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای سال گذشته آزاد شدند.

بیشتر در این باره:

آنتونی بلینکن: اکنون «لحظۀ تعیین‌کننده» برای آتش‌بس در غزه استواشنگتن فشارهای دیپلماتیک برای خاتمه دادن به جنگ اسرائیل و حماس را افزایش می‌دهداردوی اسرائیل دستور تخلیه برخی از مناطق را در غزه صادر کرده است در آستانه آغاز دور تازهٔ مذاکرات آتش بس در غزه، امیدواری ها برای رسیدن به توافق افزایش یافته است

منابع صحی فلسطینیان در نواره غزه می‌گویند در جریان عملیات تلافی‌جویانۀ نیروهای اسرائیلی تا کنون بیش از ۴۰ هزار فلسطینی کشته شده‌اند، اما نگفته‌اند که چه تعداد از این کشته‌شدگان شبه‌نظامی بودند.

در اثر حملات زمینی و هوایی نیروهای اسرائیل، مناطق وسیع غزه به خاک یکسان شده و اکثریت ۲.۳ میلیون باشنده این نوار چندین بار آواره شده‌اند. سازمان‌های امدادرسان از شیوع بیماری‌هایی مانند فلج اطفال میان آوارگان بیم دارند.