کمیته حفاظت از خبرنگاران از مقامات تاجیکستان خواست احمد ابراهیم مدیر «روزنامه پیک» را آزاد کنند

کمیته حفاظت از خبرنگاران که مقر آن در نیویارک ایالات متحده است.

کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) روز دوشنبه از مقامات تاجیکستان خواست تا اتهامات رشوه علیه احمد ابراهیم، روزنامه‌نگار مشهور را ساقط کنند. این روزنامه نگار یک هفته قبل دستگیر شد.

گلنازه سعید، مسئول بخش اروپا و آسیای مرکزی این کمیته، در اعلامیه خود گفت که به دنبال موج محکومیت‌های طولانی علیه روزنامه‌نگاران در تاجیکستان که از سال ۲۰۲۲ ادامه داشته، بازداشت احمد ابراهیم یک بار دیگر خاطرنشان می‌سازد که هر نوع روزنامه‌نگاری انتقادی در فضای رسانه‌ای، به گفته وی، عمیقاً سرکوبگر این کشور خطرناک است.

خانم سعید می‌افزاید که مقامات تاجیک باید احمد ابراهیم و هفت خبرنگار دیگر را که در حال حاضر به خاطر کارشان زندانی هستند، آزاد کنند و اجازه دهند که رسانه‌ها آزادانه فعالیت کنند.

چندین منبع نزدیک به پولیس اوائل این هفته به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفتند که احمد ابراهیم، ۶۲ ساله، مدیر مسئول روزنامه مستقل "پیک"، بعد از آن بازداشت شد که ادعا شد او برای تمدید اسناد ثبت روزنامه خود به یک مقام دولتی رشوه پیشنهاد کرده است. به گفته برخی منابع، دستگیری وی ظاهراً برنامه‌ریزی شده بود.

منابع گفتند که مقامات شهر کولاب مجوز روزنامه "پیک" را از ماه مارچ گذشته تمدید نکردند و یک مأمور امنیت دولتی تاجیکستان که از چند ماه پیش با آقای ابراهیم رابطه ایجاد کرده بود، گفته بود که او می‌تواند مجوز این روزنامه را در برابر معادل ۲۳۵ دالر تجدید کند. منابع گفته اند که پس از پرداخت این پول، احمد ابراهیم بازداشت شد. اگر وی از سوی محکمه مقصر شناخته شود، ممکن است به ده سال حبس محکوم شود.