هیدر بار: ستم طالبان بر زنان افغان بی‌سابقه است

هیدر بار از سازمان دیدبان حقوق بشر گفته که ستم طالبان بر زنان افغان در تاریخ این کشور بی‌سابقه است.

هیدر بار، معاون بخش زنان سازمان دیدبان حقوق بشر، گفته که زنان افغان در طول تاریخ افغانستان چالش‌های بزرگی را تجربه کرده‌اند، اما به گفته او، ظلم و ستمی که طالبان بر زنان و دختران اعمال کرده‌اند، بی‌سابقه است.

خانم بار این اظهارات را امروز چهارشنبه ۳۱ اسد، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) و در واکنش به منع سفر ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان، از سوی طالبان بیان کرد.

به گفته خانم بار، این اقدام طالبان آزمونی کلیدی برای اراده جامعه بین‌المللی در دفاع از حقوق زنان و دختران ایجاد کرده است؛ آزمونی که به گفته او، جامعه بین‌المللی در سه سال گذشته در بسیاری از موارد در آن ناکام بوده است.

تلویزیون خصوصی طلوع نیوز شامگاه روز گذشته به نقل از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، گزارش داد که سفر آقای بنیت به افغانستان به دلیل به گفته مجاهد «ارائه اطلاعات نادرست از اوضاع این کشور به جهان»، ممنوع شده است.

آقای بنیت از آغاز مأموریتش در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان گزارشگر ویژه ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان، چندین بار به این کشور سفر کرده و هر بار حکومت طالبان را به نقض گسترده حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران متهم کرده است.