شورای امنیت سازمان ملل متحد از اسرائیل و لبنان خواست به درگیری ها پایان بدهند

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل متحد به روز چهارشنبه خواهان متوقف شدن جنگ های روز افزون بین جنگجویان حزب الله لبنان و قوای اسرائیلی شده و هشدار داد که در صورت دوام این جنگها، خطر گسترش جنگ در منطقه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، اسرائیل و گروه حزب الله لبنان که تحت حمایت ایران قرار دارد در پایان هفته گذشته در امتداد خط سرحدی که توسط ملل متحد کشیده شده، از حملات گسترده عقب رفته، اما با در نظرداشت اینکه مخالفت ها و بحران بین این دو طرف از چند دهه به این سو ادامه دارد ، همزمان با جنگ غزه خطر توسعه بحران اینجا هم وجود دارد.

در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که از سوی فرانسه پیشنهاد شده و به روز چهارشنبه و توسط تمام ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد قبول شد، از حزب الله و اسرائیل میخواهد که از حملات بر یکدیگر دست بکشند.

نیروهای اسرائیلی در نبرد با حزب الله و گروه حماس

این قطعنامه که واجب الاجرا نیست، از دو طرف درگیر در منطقه خواسته است که برای اعاده آرامی و ثبات کار کنند . دانی دانون سفیر اسرائیل در ملل متحد به روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که او به مردم لبنان یک پیام دارد و پیام اینست که شما و دولت تان یک انتخاب دارید که هم اکنون بر علیه حزب الله برخیزید در غیر آن شاهد ویرانی و هرج و مرج در کشورتان خواهید بود.

حزب الله تحت حمایت ایران قرار دارد و این گروه در منطقه مرزی میان اسرائیل و فلسطین با قوای اسرائیلی درگیر است

نماینده لبنان در سازمان ملل متحد هادی هاشم در نوبت خود با یک لحن دپلوماتیک از شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار سپاس کرده است که با تصویب این قطعنامه یک پیام واضح ثبات و آتش بس را در منطقه به مردم رسانده است.

او همچنان از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواست که نه تنها برای جلوگیری از گسترش بحران در منطقه مشترکا کار کنند بلکه برای تامین یک صلح عادلانه و همه جانبه تلاش نمایند.

ماموریت صلح سازمان ملل متحد در لبنان

شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان ماموریت حمایت از صلح خود را در لبنان برای یک سال دیگر تمدید کرد.

ماموریت قوای حامی صلح ملل متحد تحت نام یونیفیل UNIFIl که در سال ۱۹۷۸ شروع شده بود تا حال دوام دارد . این ماموریت در آن وقت بخاطر آغاز شده بود تا بر خروج قوای اسرائیل از جنوب لبنان نظارت کند.

طرفداران حزب الله لبنان قوای حامی صلح ملل متحد را به همکاری با اسرائیل متهم می کنند ، در حالی که اسرائيل اتهام وارد میکند که قوای حامی صلح ملل متحد فعالیت های نظامی حزب الله در جنوب لبنان را نادیده می گیرد.

در جریان حملات اخیر بین قوای اسرائیل و حزب الله لبنان تاسیسات و موترهای ماموریت حفظ صلح ملل متحد یونیفل هم چندین بار هدف فیر قرار گرفتند.

این ماموریت در آغاز ماه جاری میلادی خبر داد که سه سرباز آن وقتی که در نزدیکی موترشان یک انفجار رخداد زخمی شدند.