رویداد خونین مسیر دایکندی- غور؛ کشتار غیر نظامیان واکنش‌های گسترده را بر انگیخته است

اجساد قربانیان رویداد مسیر دایکندی - غور که مسوولیت آن را گروه داعش به عهده گرفته است.

حمله اخیر گروه داعش در ولایت دایکندی افغانستان که به کشته شدن ۱۴ نفر از غیر نظامیان و زخمی شدن چهار نفر دیگر منجر شد، واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج افغانستان به همراه داشته است.

ریچارد بنیت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان، روز جمعه در صفحه اکس (تویتر سابق) خود این حمله را نمونه‌ای از جنایات بین‌المللی دانسته و افزوده که افزایش حملات داعش نگران‌کننده است.

حامد کرزی، رئیس‌ جمهور پیشین افغانستان، نیز این حمله را تروریستی و مخالف بشریت و اسلام توصیف کرده‌است.

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی، کشته شدن ۱۴ غیر نظامی را محکوم کرده‌است.

رحمت‌الله نبیل و معصوم ستانکزی، از مقامات پیشین امنیت ملی افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده و در صفحه‌های اکس (تویتر سابق) خود افزوده‌اند که این حمله بر هزاره‌ها نه، بلکه حمله بر تمام مردم افغانستان است.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان حمله بر غیرنظامیان را محکوم کرده است.

شبکه‌ی جمهوری ‌خواهان زن در یک اعلامیه‌ی از سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری خواسته که در باره این حمله تحقیق کنند و نتیجه آن را با همه شریک کنند.

سفارت ایران در کابل، علاوه بر محکوم کردن این حمله، خواستار مجازات عاملان و اعلام آماده‌گی برای کمک در این زمینه شده‌است.

این حمله که در مسیر راه دایکندی-غور رخ داده از اثر آن ۱۴ تن از شهروندان هزاره افغانستان کشته و چهار تن دیگر زخم برداشته اند.

سخی داد یک فعال مدنی ولایت دایکندی به رادیو آزادی گفت که در این حمله تمام مردان قریه قریودال کشته شده‌اند:

"متأسفانه در قریه قریودال همه مردان در این حادثه کشته شدند و عامل این حادثه نیز معلوم نشده‌است، هرچند گروه تروریستی و افراطی داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است، اما آن‌گونه که در جریان هستید در جریان ماه گذشته هم یک جوان به ضرب گلوله کشته شد و عاملان آن هنوز مشخص نشد، همچنان این‌که عاملین این‌گونه حوادث بر هزاره‌ها در حکومت قبلی و ‌کنونی تا اکنون شناسایی نشده،‌ ما را نگران ساخته است."

حمله بر غیر نظامیان در مسیر دایکندی - غور را گروه داعش به عهده گرفته است.

عبدالمتین قانع سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان به رسانه‌ها وقوع این حمله را تأیید کرده و گفته که جزئیات بیشتر را در این مورد را بعداً منتشر خواهند کرد.

شاخه خراسان داعش در کانال تلگرام خود به نام «اعماق» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و اعلام کرده که در نتیجه این حمله ۱۵ تن از اهل تشیع را کشته و ۶ نفر دیگر را زخمی کرده‌اند.

تعدادی از مردم افغانستان نیز نسبت به حملات اخیر داعش در کشور نگران هستند.

یکی از ساکنان ولایت دایکندی که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نام‌اش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی می‌گوید:

"در حادثه روز گذشته ۱۴ تن شهید شدند و چهار تن هم زخم برداشتند که وضعیت آن‌ها نیز خوب نیست، زخمی‌ها به مرکز ولایت منتقل شدند که وضعیت‌شان بسیار وخیم است و ‌ممکن است هرچه زودتر آن‌ها نیز از بین بروند. این حادثه همه را نگران کرده‌است و هیچ‌کس جرات این را ندارد که جایی برود و یا خانه اقوام‌شان بروند، مردم نمی‌دانند که چه کنند و وضعیت غیر عادی است."

در ادامه این واکنش‌ها، قرار است فعالان مدنی دایکندی ناوقتِ روز جمعه در مرکز اسلام‌آباد، نشست اعتراضیه‌ای را برگزار کنند.

بیرق داعش

هرچند طالبان بارها از ریشه‌کن کردن داعش در افغانستان صحبت کرده‌اند، اما شاخه خراسان داعش علاوه بر حمله اخیر در دایکندی، مسئولیت یک حمله مرگبار ۱۳ سنبله در کابل را نیز بر عهده گرفته است که در آن ۱۹ نفر کشته و زخمی شدند.

این گروه پیش‌تر مسئولیت حمله‌ای را در ۲۸ ثور در بامیان بر عهده گرفته بود که در آن چهار نفر، از جمله سه گردش‌گر خارجی کشته و چهار نفر دیگر، از جمله یک تبعه خارجی، زخمی شدند.

این درحالی‌ست که ولادیمیر ورونکوف، رئیس اداره ضد تروریسم سازمان ملل متحد، در اوایل ماه جاری هشدار داده بود که شاخه خراسان داعش در افغانستان ممکن است حملاتی در خارج از کشور انجام دهد.

او همچنین نگرانی خود را از بهبود توانمندی‌های مالی و لوجیستکی این گروه در شش ماه گذشته ابراز کرده و فعالیت‌های این گروه و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان را نگران‌کننده دانسته است.