سفر وزیر دفاع روسیه به ایران؛ مسکو به ادامه همکاری با تهران تعهد کرده است

در این تصویر: سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه ( دست چپ) و حسین دهقان وزیر دفاع ایران در حال امضای یک سند همکاری های امنیتی در تهران.

سرگی شویگو منشی شورای امنیت روسیه برای دومین بار طی چهل روزگذشته به تهران پایتخت ایران سفر کرده است.

رادیو فردا بخش ایران رادیو آزادی امروز چهارشنبه گزارش داد که آقای شویگو روزگذشته وارد تهران شد و با مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

پزشکیان در این ملاقات گفته است که حکومتش همکاری ها و اقدامات در حال انجام در مسیر ارتقای سطح روابط دو کشور را با جدیت دنبال خواهد کرد.

شویگو در این دیدار تاکید کرده که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از او خواسته است تا این پیام را به مقام های ایرانی انتقال دهد که موضع کرملین برای همکاری در مسایل منطقه ای با ایران تغییر نکرده است.

سفر وزیر دفاع روسیه به ایران درحالی صورت میگیرد که تهران متهم به فرستادن راکت های بالستیک به روسیه است.

این در حالیست که پس از سفر قبلی سرگی شویگو منشی شورای امنیت روسیه به تهران، کشورهای غربی تایید کردند که ایران محموله راکت های بالستیک را به روسیه ارسال کرده است.

این اقدام، تحریم های جدید غرب علیه ایران را در پی داشت.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران

اما مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران دوشنبه گذشته ادعا کرد که کشورش راکت های بالستیک را به روسیه ارسال نکرده است.

شویگو هفته پیش قبل از سفرش به تهران، به پیونگ یانگ پایتخت کوریای شمالی هم رفته بود.

او در سفرش به کوریای شمالی با کیم جونگ اون، رهبر این کشور دیدار کرد و بعد از برگشت همچنان دیداری با وانگ یی وزیر خارجه چین در شهر سنت پیترزبورگ داشت.

سفر او به این دو کشور در میان تشدید فشار های کیف بر امریکا و متحدان غربی اش برای دریافت مجوز استفاده از راکت های دوربرد در جنگ با روسیه انجام شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که اگر غرب اجازه استفاده از راکت های دوربرد را به اوکراین بدهد به معنی اعلان جنگ است و پاسخ کرمیلن را در پی خواهد داشت.

دیدار دوباره شویگو از تهران همچنان در حالی صورت گرفته است که روسیه اخیراً چندین بار اعلام کرده که به امضای یک توافقنامه بزرگ و سند همکاری با ایران نزدیک شده است.