لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۷

شورای امنیت سازمان ملل اجلاس مرتبط به بررسی وضعیت افغانستان را برگزار می‌کند


تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد.
تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه ( ۱۸ سپتامبر) نشستی را در باره افغانستان برگزار می کند.

در این نشست که ساعت ۶ و ۳۰ شام به وقت کابل آغاز می شود، روزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد و رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گزارش تهیه شده اش در مورد وضعیت کنونی افغانستان را ارائه خواهد کرد.

در این گزارش که هر سه ماه یکبار توسط سرمنشی سازمان ملل متحد به شورای امنیت و مجمع عمومی این سازمان تهیه می شود، از فعالیت های هیئت معاونت سازمان ملل متحد یوناما در افغانستان، بررسی مسائل سیاسی، وضعیت بشردوستانه در این کشور و پیشرفت ها و مشکلات در زمینه حقوق بشر یاد آوری شده و موضوعات بعد از گزارش قبلی که در ۱۳ ماه جون ارایه شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در بخشی از این گزارش که به روز سه‌شنبه در ویب سازمان ملل منتشر شد گفته شده است که با توجه به گزارش‌ها در مورد اختلافات داخلی، ملا هیبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان،ارسال پیام‌های مبنی بر وحدت و اطاعت را به مردم بیشتر کرده است.

تعدادی از زنان معترض افغانستان
تعدادی از زنان معترض افغانستان

در این گزارش علاوه بر حملات گروه دولت اسلامی داعش و برخی گروه های کوچک دیگر، به سیاست های سختگیرانه طالبان علیه زنان و قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده و آمده است که این قانون زنان در افغانستان را با محدودیت های جدیدی روبرو کرده است.

در این قانون که در ۲۱ ماه اگست اعلام شد، در کنار سایر محدودیت‌ها، آمده است که تمام بدن زنان به‌شمول صورت‌شان باید پوشیده باشد و صدای آنان نیز عورت خوانده شده است.

قرار است رئیس دفتر یوناما گزارش تازه یی از وضعیت افغانستان را به شورای امنیت ارائه کند

در آستانه نشست تازهٔ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، کمیته فرعی پارلمان اروپا در نشستی وضعیت کنونی حقوق بشر در افغانستان را به روز سه شنبه به برسی گرفت.

شکریه بارکزی، عضو ولسی جرگه در نظام جمهوری مخلوع و فعال حقوق زن که در این نشست اشتراک داشت از جامعه جهانی خواست تا به وضعیت کنونی افغانستان به ویژه وضعیت حقوق بشر در این کشور توجه بیشتری داشته باشند .

"افغانستان نباید به میدان جنگ جیوپولیتیکی تبدیل شود. افغانستان باید آزادی جلسات را داشته باشد. افغانستان باید عدالت را برای همه تضمین کند. کشتار دسته جمعی هزاره ها باید متوقف شود. اپارتاید جنسیتی باید متوقف شود و همه باید علیه آن متحد شوند. باید در کنار مردم افغانستان باشیم.در کنار کسانی که تا هنوز هم در پاکستان و ایران زندگی می کنند و هیچ امیدوار نیستند که آینده ای دارند یا نه؟"

شکریه بارکزی عضو پیشین پارلمان افغانستان.
شکریه بارکزی عضو پیشین پارلمان افغانستان.

خانم بارکزی که با چند تن دیگر از فعالان زن افغان در این نشست شرکت کرده بود، به رادیو آزادی گفت که روز پنجشنبه در پایان این نشست قطعنامه ای نیز صادر خواهد شد.

این نشست‌ها در حالی در مورد افغانستان برگزار می شوند که حکومت طالبان تاکنون به درخواست‌های جامعه جهانی به‌ویژه کشورهای غربی و مدافعان حقوق بشر برای توقف رفتارهای سختگیرانه شان با زنان در افغانستان توجه نکرده و این رفتار های شان را ادامه داده اند.

با آنکه سازمان ملل متحد از مواضع تند طالبان ابراز نارضایتی کرده، اما گفته است که به حمایت از مردم افغانستان و تعامل با حکومت موقت طالبان که تا هنوز از سوی هیچ کشوری در جهان به رسمیت شناخته نشده است، ادامه خواهد داد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG