موج دوم انفجارات وسایل ارتباطی در لبنان؛ ۲۰ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند

وزارت صحت لبنان دستگاه‌های منفجرشده را به عنوان واکی‌تاکی معرفی کرد

مقامات لبنانی امروز (۱۹ سپتمبر) گفته‌اند که در نتیجۀ موج دوم انفجار تجهیزات ارتباطی در آن کشور که دیروز رخ داد، حداقل ۲۰ تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند و این موضوع نگرانی‌ها در مورد یک جنگ گسترده در منطقه را افزایش داده است.

یک منبع امنیتی و شاهدان عینی می‌گویند که حزب‌الله لبنان، که از سوی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده، اعلام کرده که در دستگاه‌های ارتباطی (واکی تاکی) مورد استفاده اعضای آن‌ها، انفجارات رخ داده است.

رسانه‌های دولتی لبنان از انفجارات مشابه در جنوب و شرق این کشور نیز خبر داده‌اند.
گفته می‌شود که روز گذشته هنگام تشییع جنازۀ کسانی که روز سه‌شنبه در جریان انفجار پیجرها یا دستگاه‌های پیام‌رسان کشته شده بودند، یک سلسله انفجارات رخ داد. تعداد افراد کشته‌شده در حملات روز سه‌شنبه ۱۲ تن بود و بیش از ۲۷۰۰ تن دیگر به شمول بسیاری از جنگجویان حزب‌الله زخمی شدند.

بیشتر در این باره: انفجار های آنی در دستگاه‌های « پیجر» در لبنان، صد‌ها عضو حزب الله را مجروح ساخت

وزارت صحت لبنان دستگاه‌هایی را که در حملۀ چهارشنبه (۱۸ سپتمبر) هدف قرار گرفته و منفجر شده‌اند، به وسایل ارتباطی بی‌سیم "واکی تاکی" معرفی کرده است.
این وزارت در اعلامیه‌ای که ناوقت شام دیروز منتشر شد، تعداد کشته‌شدگان را از ۱۴ تا ۲۰ نفر ذکر کرده و گفته که بیش از ۴۵۰ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

حماس، که از سوی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده، اسرائیل را به دست داشتن در پشت آخرین انفجارات متهم کرده و می‌گوید که این حرکت ثبات منطقه را با تهدید مواجه ساخته است.
حزب‌الله و حکومت لبنان نیز اسرائیل را به گفتۀ آن‌ها در این انفجارات پیچیده، هماهنگ و کنترول‌شده از راه دور، مقصر دانسته‌اند.

اسرائیل تا هنوز در این مورد چیزی نگفته، اما قبل از حملۀ روز سه‌شنبه (۱۸ سپتمبر) اعلام کرده بود که جنگ خود را علیه گروه حماس در نوار غزه گسترش می‌دهد.
ایو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، به عساکر اسرائیلی گفته که اسرائیل در آغاز یک مرحلۀ جدید جنگ قرار دارد و این نیاز به شجاعت، عزم و پشتکار دارد.

حزب‌الله در ۱۸ سپتمبر گفت که برای اولین بار پس از انفجار پیجرها، حملات راکتی خود را بر مواضع اسرائیل انجام داده است.
در همین حال، قصر سفید به هر دو جانب هشدار داده که از خشونت خودداری کنند.

نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای گفته که تهران حمله را دنبال خواهد کرد که در آن سفیر این کشور در لبنان زخمی شد.
سفیر سلوانیا در سازمان ملل متحد گفته که شورای امنیت این سازمان در ۲۰ سپتمبر نشستی را دایر می‌کند تا در مورد انفجار پیجرها بحث شود.

روز سه‌شنبه نیز در اثر انفجارات همزمان پیجرها در لبنان، ۱۲ تن کشته و حدود ۲۷۰۰ تن زخمی شدند.

آنتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد، در ۱۸ سپتمبر هشدار داد که انفجار پیجرها نشان‌دهنده خطر جدی افزایش چشمگیر خشونت در لبنان است و باید تلاش شود که از افزایش آن جلوگیری شود.

بر اساس گزارش‌ها، پیجرهای مذکور دارای نشان‌های شرکت تایوانی (گولد اپولو) هستند، اما این شرکت هرگونه دست داشتن در این رویداد را رد کرده و می‌گوید که این پیجرها توسط یک شرکت هنگری ساخته شده‌اند.
پیجر یک وسیلۀ ارتباطی است که می‌تواند پیام‌های کوتاه را از طریق امواج رادیویی ارسال کند. پیجرها برای اولین بار در دهۀ ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ ساخته شدند و هر پیجر، مانند تلفن شماره و کود منحصر به فرد خود را دارد.