بی احترامی نمایندگان طالبان به سرود ملی کشور‌ها؛ عمر داوودزی: در روابط دیپلوماتیک، باید ارزش‌ها احترام شوند

عزیز الرحمن منصور معاون وزارت حج و اوقاف طالبان در اجلاسی که در تهران برگزار شده بود به سرود ملی ایران بی اعتنایی کرده و از جای خود بر نخاست.

برخی از دیپلومات‌های اسبق افغانستان، خود داری از به پا ایستادن نماینده های طالبان در برابر سرود ملی کشورهای دیگررا بی‌احترامی و خلاف عرف دیپلوماتیک دانسته می گویند که این نوع عملکرد ها می‌تواند تأثیر منفی بر منافع ملی افغانستان داشته باشد.

محمد عمر داوودزی، سفیر پیشین افغانستان در جمهوری اسلامی ایران، روز ‌شنبه به رادیو آزادی گفت:

«هر کشورسه نوع مهم، ارزش هویتی دارد که یکی آن بیرق است و دیگر آن سرود ملی و پاسپورت است از این سه مورد هر کدام آن که از سوی یک کشوردیگر مورد بی احترامی قرار گیرد به این معنی است که آن کشور تمام ملت آن را به دیده حقارت نگریسته است.»

محمد عمر داوودزی، سفیر پیشین افغانستان در جمهوری اسلامی ایران

جاوید قایم، سفیر پیشین افغانستان در چین نیزدر این مورد به رادیو آزادی گفت:

«این اصول بسیار اساسی اند، اگر کسی آن را رعایت نکند، از یکسو بسیار نامناسب به نظرمی‌رسد و از سوی دیگر هم نقض عرف دیپلوماتیک است. مهم تراین که اگر سفیر یا دیپلومات یک کشور نتواند این اصول را رعایت کند، تأثیر زیادی بر منافع ملی آن کشورخواهد داشت، احترام متقابل درروابط دیپلوماتیک بسیار مهم است.»

کاظمی قُمی: عدم رعایت اصول دیپلوماتیک به بهانه منع موسیقی بر اساس شریعت هیچ معنا و توجیهء ندارد،

در تصاویر و ویدیو های که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی نشر شده دیده می شود که عزیز الرحمن منصور، معاون وزارت حج و اوقاف طالبان، به تاریخ ۱۹ سپتامبر در یک نشست رسمی زیر عنوان «وحدت اسلامی» در تهران حین نشر سرود ملی ایران درچوکی نشسته وبرخلاف سایرافراد حاضر در این نشست، به پا برنخاسته است.

پس از واکنش های گسترده در این مورد برخی رسانه های ایرانی به روز جمعه نوار ویدیویی منسوب به او را نشر کرده اند که از این بابت عذر خواهی کرده است.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی فارسی و برخی رسانه‌های ایرانی، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده که سفیر طالبان را در پیوند به این موضوع احضار کرده است.

همچنان حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران برای افغانستان، روز جمعه در واکنش به این عمل مقام طالبان در صفحه ایکس «توییترسابق» خود نوشته که«عدم رعایت اصول دیپلوماتیک به بهانه منع موسیقی بر اساس شریعت هیچ معنا و توجیهء ندارد، اگر چنین باشد، شنیدن آن را نیز شامل می‌شود.»

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران برای افغانستان

پیش از این، به تاریخ ۱۸ سپتامبر، قنسول طالبان در پشاور نیز در یک نشست به سرود ملی پاکستان ازبه پا ایستادن خود داری کرد که منجر به احضار سفیر طالبان از سوی وزارت امور خارجه پاکستان در اسلام‌آباد شد.

سپس قنسولگری افغانستان در پشاور با نشر اعلامیهء‌ گفت که هدف از این اقدام «توهین» نبوده بلکه «به دلیل پخش موسیقی در زمان سرود ملی، جنرال قونسل به پا ایستاده نشده است.»

برخی مقام های ایرانی نیز در واکنش به این موضوع در صفحات ایکس خود اظهار کرده‌اند که اگر طالبان می‌خواهند با جامعه جهانی تعامل دیپلوماتیک داشته باشند، باید اصول بین‌المللی را رعایت کنند.

تا کنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما نمایندگی‌های سیاسی و قنسولی افغانستان در برخی کشورها از جمله ایران، پاکستان، ازبکستان، چین، امارات عربی متحده و قزاقستان به آنها سپرده شده است.

طالبان در افغانستان بر موسیقی محدودیت‌هایی وضع کرده‌اند و از این رو سرود ملی هم ندارند حکومت طالبان موسیقی را از نظر اسلام حرام می‌داند.