مسابقۀ داستان‌نویسی و رسامی «کبۍ و منوک» برای کودکان در پکتیا برگزار شد

ده‌ها کودک در مسابقه کبۍ و منوک در پکتیا شرکت کردند

خانه ادبیات کودک افغانستان، مسابقه‌ای را برای داستان‌نویسی و رسامی در ولایت پکتیا برگزار کرد.

کبۍ و منوک نام مسابقه‌ای برای داستان‌نویسی و رسامی برای کودکان در ولایت پکتیا است. نتایج این مسابقه که از سوی خانه ادبیات کودک افغانستان در ولسوالی میرزکی سه هفته پیش آغاز شده بود، روز شنبه (۳۱ سنبله) اعلام شد.

ده‌ها کودک دختر و پسر در این مسابقه شرکت کرده بودند.

محمدالله مسعود، آموزگار و رسام که این مسابقه را برگزار کرده بود، به رادیو آزادی گفت:

«این مسابقه تحت نام کبۍ و منوک برگزار شد و به ۳۴ نفر جایزه اهدا شد که از این تعداد ۱۰ دختر و ۲۴ پسر بودند، جوایز شامل کپ‌ها و مدال‌ها بود.»

کبۍ و منوک نام رمان منتشر شده از نویسنده و داستان‌نویس افغان، محب زغم است. این نام‌ها به دو شخصیت در این داستان که «ماهی» اند، تعلق دارد.

آقای مسعود، برگزارکننده این مسابقه، می‌گوید که قبلاً این رمان را برای کودکان خوانده بود و داستان آن مورد پسند آنان قرار گرفته بود و به همین دلیل نام این مسابقه را به انتخاب کودکان «کبۍ و منوک» گذاشت.

شرکت‌کنندگان کودک نیز از برگزاری چنین مسابقه‌ای خوشحال‌اند.

بیشتر در این باره: کودکان محروم از تفریح در افغانستان؛ یک مادر: به پارک رفته نمی‌توانیم اطفال نیز در خانه مانده اند

از جمله حسیبه و امان‌الله به رادیو آزادی گفتند: «من خوب رسامی یاد گرفتم، داستان‌های خوبی هم نوشتم، به ما جوایز خوبی دادند، ما را تشویق کردند و امروز بسیار خوشحال هستیم که در مسابقه کبۍ تقدیر شدیم.»

«ما از مرکز ادبیات کودک بسیار تشکر می‌کنیم که ما را مورد تقدیر قرار دادند و ما خیلی خوشحال هستیم که مورد ستایش قرار گرفتیم.»

بسیاری از کودکان شرکت‌کننده در این مسابقه، زیر ده سال سن داشتند.

مسئولین خانه ادبیات کودک می‌گویند که در کابل و سایر ولایت‌ها برنامه‌های مشابهی را برگزار خواهند کرد.

در سال‌های اخیر مراکز پرورش ذهنی کودکان در افغانستان افزایش یافته است.

خالده تحسین، رئیس این مرکز به رادیو آزادی گفت: «مرکز ادبیات کودکان تلاش می‌کند که در زمینه پرورش استعدادهای کودکان کارهای مفیدی انجام دهد. پیش‌تر نیز این مرکز مسابقات مشابهی برگزار کرده بود.»

مرکز ادبیات کودک در سال ۱۳۹۱ فعالیت‌های خود را در کابل آغاز کرده است. این مرکز علاوه بر برگزاری چنین مسابقات، نشست‌ها و سمینارهایی را نیز در زمینه ترویج ادبیات کودک برگزار کرده و در حوزه چاپ نیز فعالیت داشته است، اما اکنون در خارج از کشور از طریق صفحات اجتماعی خود فعالیت می‌کند.