لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

کودکان محروم از تفریح در افغانستان؛ یک مادر: به پارک رفته نمی‌توانیم اطفال نیز در خانه مانده اند


تعدادی از اطفال شهر کابل .
تعدادی از اطفال شهر کابل .

برخی از خانواده ها درولایت های مختلف افغانستان با نگرانی از وضعیت کودکان شان میگویند که درحال حاضر زمینه برای تفریح و سرگرمی کودکان آنها وجود ندارد.

مهناز یک بانو در ولایت بلخ می‌گوید وضع ممنوعیت بررفتن زنان به پارک های تفریحی ازسوی حکومت طالبان کودکان شان را نیز از تفریح وسرگرمی محروم کرده است.

او به رادیوآزادی گفت سه خواهرزاده زیر دوازده سال دارد که بدون سرگرمی مفید، همه روزه در خانه اند:

" درافغانستان طفل ها بیشتربا مادرشان میباشد، درجامعه که زنان از رفتن به پارک ها متاثرباشد ، طفل ها هم نمیرود وبه گیم ها درتیلفون رومیاورند کودکان خانواده ما بیشترچینل های خارجی را تماشا میکنند که متاثراز فرهنگ وزبان همان کشورمی‌شود"

طالبان پس از حاکمیت دوباره شان در افغانستان، رفتن زنان به پارک ها و تفریحگاه ها را منع قرار داده اند.

در سالهای گذشته زنان و دختران اجازه داشتند به پارک های تفریحی بروند و اطفال نیز با آنان میرفتند و فرصت تفریح به آنان مساعد بود.
در سالهای گذشته زنان و دختران اجازه داشتند به پارک های تفریحی بروند و اطفال نیز با آنان میرفتند و فرصت تفریح به آنان مساعد بود.

همچنان مرضیه از ولایت پروان که مادر دو کودک زیر پنج سال است می‌گوید حالا بیشتر تلویزیون های داخلی برنامه های مفید و تفریحی برای کودکان ندارند و کمبود برق بر این مشکل افزوده است:

"کودکان من صبح تا شام درخانه هستند، جای برای تفریح وسرگرمی نیست که بیرون بروند، برق هم نیست که ازطریق انترنت فلم های سرگرمی کودکان را برایشان نشان بدهم ، آنها بلکل افسرده هستند"

Afghanistan children mobile

از سوی دیگر محمد طاهر"اتل" یک باشنده شهرکابل که چهار نواسه بین چهار تا شش ساله دارد، مشکلات اقتصادی درخانواده ها را عامل محروم شدن کودکان از تفریح وساعتیری عنوان میکند.

او به رادیو آزادی گفت:

"بدبختی این است که اقتصاد خوب نیست کسی نمیتواند کودک خود را به پارک ببرد تا بر وسایل ساعتیری مشغول شوند، بخاطری که همه چیز به پول است مثل خارج نیست که پارک ها بدون پول است وقتی فامیل ها توان ندارند، یگانه راه همین است که موبایل را چارچ کرده وبدست کودکان خود میدهند نواسه های من وقتی موبایل نزد شان باشد حتی غذا نمیخورند"

دراین حال شماری از آگاهان بخش کودکان می‌گویند تفریح و سرگرمی بیرون از خانه جز مهم زندگی کودکان است وتاثیر مثبت بر جسم وروان کودکان دارد.

تعدادی از زنان و اطفال در گوشه یی از شهر کابل.
تعدادی از زنان و اطفال در گوشه یی از شهر کابل.

اسما کاکرمعاون نهاد" خانه ادبیات کودک" دراین مورد به رادیوآزادی گفت :

"تفریح وبازی ها بیرون از خانه یکی از ضرروت های مهم و ارزنده در زندگی اطفال است و تاثیر خوب بالای جسم و روان کودکان دارد یکی از تاثیرات این است که آنها با محیط خارج از خانه آشنا ساخته و ازجامعه آگاه میسازد به زندگی اجتماعی عادت میکنند ، اعتماد به نفس شان بالا رفته ومیتواند درآینده با مشکلات مبارزه کند"

اما او تاکید میکند که استفاده ازموبایل وآیپد تاثیرات منفی را درکوتاه مدت و دراز مدت نزد کودکان بجا میگذارد که ازجمله باعث پرخاش گرشدن وعصبانی شدن آنها شده و کودکان را از اعضای خانواده دور می سازد و زمانی که بزرگ می‌شوند اعتماد به نفس شان را از دست داده و با طرز زندگی اجتماعی بلدیت نمیداشته باشند.

آگاهان بخش کودک همچنان به این باور اند که مشغولیت کودکان با وسایل چون موبایل و کمپیوتر برعلاوه مشکلات یاد شده بر صحت کودکان نیز تاثیر منفی کرده وسبب کاهش دید چشم و ایجاد مشکل در مهره های گردن و ستون فقرات کودکان می شود.

تحقیقات نشان داده که کودکان با تغذیه‌ی مناسب ، گرفتن استراحت كافی، ورزش و تفریح در هوای تازه تندرست می ماند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG